De kracht van geven

Succesvol zijn is pakken wat je pakken kan. U moet in ieder geval niet degene zijn die blijft geven. Toch?! 3 positieve effecten van geven die u naar duurzaam succes leiden.

De kracht van geven

Veel mensen geloven meer in nemen dan in geven. In hun ogen is nemen de kortste weg naar succes. Zij zien degenen die geloven in de kracht van geven vaak als naïef, zwak en een beetje dom. Alsof geven meer iets voor sukkels is. Daarom ga ik graag eens dieper in op de voordelen van een leven van geven. Want, wie begrijpt (en toepast) dat anderen ons evenredig willen vergoeden wat wij hebben gegeven, krijgt vaker iets gegund en versterkt zijn relaties.

De voordelen tegen de nadelen

Voordat u begint met geven moet u zichzelf dus de vraag stellen of u ook wilt dat die relatie verbetert. Sterker, u moet zich afvragen of u die relatie überhaupt in stand wilt houden. Is dat niet het geval, blijf dan vooral niet geven. Zo lost het probleem zich vanzelf op.

Als u wel hecht aan een betere relatie, is een strategie van geven een zeer krachtig instrument. Natuurlijk zitten er ook risico’s aan voortdurend geven. Als u anderen vertrouwt, loopt u bijvoorbeeld het risico dat mensen daar misbruik van maken. De vraag is alleen in hoeverre de voordelen opwegen tegen de risico’s die u loopt.

De voordelen van het geven in drie groepen
  1. Het directe effect
    Mensen willen de mentale schuld die ontstaat door iets te ontvangen zo snel mogelijk vereffenen. Daarom komt er vaak direct iets positiefs terug voor wat u geeft. Schenkt u iemand vertrouwen, dan ontvangt u dikwijls meteen waardering. Biedt u uw excuses aan, dan krijgt u in veel gevallen onmiddellijk vergeving. Toont u begrip, dan is de ander vaak bereid om begrip terug te geven. Besluit u om voortaan wat vriendelijker te zijn, dan worden de mensen om u heen plotseling veel aardiger. Helpt u klanten beter dan verwacht, dan is de kans groot dat zij u trouw blijven.

  2. Het krediet dat u opbouwt
    Het kan zijn dat uw geven niet direct iets oplevert. Dat wil nog niet zeggen dat het u niets brengt. Wanneer u geeft, bouwt u over het algemeen krediet op. U beschikt dan over wisselgeld, waardoor u in de toekomst ongestraft iets mag nemen. Het tegoed dat u heeft opgebouwd kunt u later alsnog opnemen. Naarmate u iemand vaker iets geeft, ook al gaat het in uw ogen om kleine dingen, wordt het u bijvoorbeeld minder kwalijk genomen als u eens een foutje maakt. Het krediet zorgt er dan voor dat de ander zal reageren met: ‘Och, iedereen maakt weleens een foutje.’ Zo wordt het u ook minder kwalijk genomen als u bijvoorbeeld eens vergeet om iemand ergens voor te bedanken, om uw waardering uit te spreken of om u wat flexibeler op te stellen. Het wisselgeld zorgt ervoor dat iets niet meteen verkeerd valt. Dat is overigens ook thuis erg handig.

  3. Het positieve beeld dat ontstaat
    Als iemand die we niet mogen succesvol is, dan vinden we dat hij geluk heeft gehad. Is het in onze ogen een sympathiek persoon, dan vinden we het knap wat hij heeft bereikt en is dat zeker geen kwestie van geluk. Psychologen spreken in dit verband wel van ‘bevestigend bewijs’ (myside bias). We kennen extra gewicht toe aan informatie die in lijn is met onze eigen aannames of standpunten. We doen dat soms wel honderden keren per dag. We zien dingen anders, afhankelijk van het beeld dat we van iets of iemand hebben.
De praktijk
Stel dat u bijvoorbeeld erg positief bent over uw huisarts, omdat hij altijd goed luistert, geduldig is en begrip toont. In dat geval zult u het waarderen als hij over uw vraag even ruggespraak houdt met een collega. Heeft u dat positieve beeld niet, of heeft u twijfels, dan is de kans groot dat u denkt: ‘Tjongejonge, dat moet hij nog overleggen ook’.

Als mensen u waarderen, dan stellen zij uw ongevraagde advies op prijs, in plaats van het te zien als een bemoeienis waar zij niet om hebben gevraagd. Mensen bekijken zaken altijd vanuit hun eigen perspectief. Het is aan u of u dat perspectief wilt beïnvloeden.

Conclusie

Terug naar de beginvraag: wegen de voordelen van een strategie van geven op tegen de risico’s? Dat mag u uiteraard zelf bepalen, maar het succes dat mensen zakelijk of privé hebben wordt vaak ten onrechte toegeschreven aan de factor geluk. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat het geluk je zal achtervolgen als geven je tweede natuur is.

Jos Burgers

Jos  Burgers
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,8
(20 stemmen)
Reacties

Roelof

Echt weer een thema voor Jos!

Goed artikel. Online is dit ook toe te passen door bijvoorbeeld gratis een nuttig e-book te geven bij het inschrijven op een mailinglijst.

Geven verdient zich altijd wel terug in een bepaalde vorm terug. Ik word er persoonlijk in ieder geval een leuker en prettiger mens door en heeft me al veel mooie dingen (Zowel geld, waardering als netwerk) opgeleverd over de jaren heen.

Sterk artikel dus Jos!

Sterk artikel. Geven zorgt voor wederkerigheid, zo is het gewoon. Ik geef ook wel eens een stofzuiger weg, om er daarna iets voor terug te krijgen.

basketball legends |  https://basketballlegends.pro

Dat klopt. Vaak waarderen we de mening van degenen van wie we houden

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..