Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 24.315

Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom

Inkopers zijn op zoek naar experts. Maar u geloven 'op uw blauwe ogen' doet de opdrachtgever niet zomaar. Lees hier hoe u uw expertstatus overtuigend onderbouwt met dominante prestatie-informatie.

Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie

Steeds vaker zie ik dat opdrachtgevers met Best Value Procurement (BVP) werken, ofwel Prestatie-inkoop. Het is een inkoopmethodiek die minder eisen voorschrijft. Prestatie-inkoop betekent een verschuiving van 'controleren en beheersen' naar 'loslaten en vertrouwen'. Van 'sturen door de opdrachtgever' naar 'laten leiden door de opdrachtnemer'. Dat biedt u veel vrijheid in uw offerte, omdat u op uw eigen manier kan laten zien wat u in huis hebt en waarom u de expert bent die uw opdrachtgever zoekt.

Wat is dominante prestatie-informatie?

Prestatie-informatie staat voor meetgegevens over uw prestaties. Dominant betekent dat de lezer meteen weet wat u bedoelt. Informatie dus die logisch, helder én meetbaar is. Deze informatie is niet alleen handig voor BVP-trajecten. Ook in andere offertes geeft dominante prestatie-informatie u meer overtuigingskracht.
 
In een offerte voor een BVP-aanbesteding beweert u waarom juist u in staat bent de projectdoelstellingen van de opdrachtgever te realiseren. Dat doet u (meestal) in maximaal 2 A4'tjes. U heeft 'bewijslast' nodig om deze beweringen te onderbouwen. Daarvoor gebruikt u dus prestatie-informatie. De manier waarop u de prestaties behaalt (het 'hoe'), licht u in een BVP-traject pas na de voorlopige gunning toe, in de zgn. concretiseringsfase. Dat is een belangrijk verschil ten opzichte van andere offertetrajecten.

Overtuig met cijfers
Gebruik cijfers in uw prestatie-informatie. Cijfers overtuigen omdat ze controleerbaar en verifieerbaar zijn. En over cijfers gesproken… Laatst vertelde een BVP-expert mij dat binnen 4 minuten de score van uw plan duidelijk moet zijn. Ontstaat er een discussie in het beoordelingsteam die langer duurt dan 4 minuten? Dan scoort u nooit hoger dan een 6. Een extra reden dus om heel dominant te zijn met uw prestatie-informatie.
 
7 voorbeelden van meetbare prestaties
Zorg dus dat u cijfers presenteert in uw offertetekst. Uw prestaties zijn immers meetbaar. Voorbeelden van prestaties die u kunt meten:
  1. Mate van tevredenheid: van de klant, van medewerkers, over het project.
  2. Termijnen: levertijd, reactietijd, implementatietijd.
  3. Omzetwaarde projecten: de hoogste, de gemiddelde, per type dienst.
  4. Het aantal projecten: nieuwe, bestaande, soort.
  5. Kosten: besparingen, overschrijdingen, gemiddelde.
  6. Klachten: aantal, oplostijd, mate van tevredenheid na oplossing.
  7. Personeel: aantal, opleidingsniveau, ziekteverzuim.
 
Er zijn natuurlijk meer voorbeelden van meetbare gegevens. Welke cijfers gebruikt u om de klant te overtuigen van uw expertise?
 
SMART maakt dominant
Met cijfers en een SMART tekst wordt uw plan bijzonder dominant. Vergelijk de voorbeelden hieronder maar eens.
 
Schrijf niet:
Onze zeer ervaren projectmanager heeft ruime ervaring met de implementatie van grote projecten. Onze klanten waren uitermate tevreden.
 
Beter is:
Onze projectmanager heeft in de afgelopen 5 jaar 20 vergelijkbare projecten geïmplementeerd, met een omzetwaarde van 1 miljoen euro per jaar. Onze klanten beoordeelden de implementatie gemiddeld met een 8,4.
 
Kritische lezer
Als u de offertetekst opstelt, houd dan de opdrachtgever in uw achterhoofd. Een zeer kritische opdrachtgever, wel te verstaan. Bij elke zin die u schrijft over waarom uw bedrijf het beste in staat is om deze klus te klaren, stelt deze 'kritische lezer' de vraag: 'Waar baseer je dat op?' Een heel terechte vraag! Een vraag ook die u als expert zeker kan beantwoorden. Zie deze vraag daarom als een mooie gelegenheid om u te onderscheiden en hard te maken waarom u van meerwaarde bent voor de opdrachtgever. Kunt u de bewering niet hard maken? Dan is het tijd om eerst nog wat meetwerk te verrichten! Zo komt u namelijk aan de dominante prestatie-informatie.

Conclusie
In een BVP-traject onderbouwt u dus uw meerwaarde met dominante prestatie-informatie. U maakt uw prestaties inzichtelijk en meetbaar met cijfers. Cijfers overtuigen. Ze zijn controleerbaar en verifieerbaar. Door uw beweringen hard te maken met cijfers kunt u zich onderscheiden en de opdrachtgever overtuigen van uw meerwaarde.
Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. Dankzij 20 jaar saleservaring en het evalueren van honderden offertetrajecten mag je haar absoluut een expert noemen in complexe offertetrajecten.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 10,0
(3 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Mensur Terzic

Beste Natasja,
Bedankt voor de mooie verwoording. Als inkoper kan ik jouw artikel aan menig verkoopprofessionals adviseren.
De zoektocht naar de beste partner (LET OP! Partner, geen leverancier) wordt idd moeilijker omdat een meetbare onderbouwing simpelweg ontbreekt.
De kern van deze benadering is om optimaal gebruik te maken van de bij de partner aanwezige expertise met het oog op een win-win situatie.

En zoals Albert Einstein zei: "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough".

Mooie toevoeging Mensur Terzic: de (beste) partner i.p.v. leverancier!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Account Management
Acquisitie
Klantgerichtheid
Leadgeneratie
Onderhandelen
Overige
Presenteren
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?