Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 24.496

Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen.

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom

Weet u dat hulpwerkwoorden funest zijn voor uw verkoopsucces? Ze zijn het onkruid van de Nederlandse taal. Lees hoe u dit onkruid makkelijk verdelgt en uw verkoopsucces vergroot.

Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen.

Fascinerend dat één woord het verschil kan maken tussen winnen en verliezen. Taalgebruik is een bepalende factor in uw verkoopsucces. Een goede offerte is een schriftelijk aanbod dat duidelijk, concreet en ondubbelzinnig is. De hulpwerkwoorden worden, kunnen, willen en zullen ondermijnen duidelijkheid. Het gebruik ervan is taalkundig correct. Toch zorgen deze hulpwerkwoorden voor passieve, saaie en onduidelijke zinnen. Vergroot uw verkoopsucces en schrap deze hulpwerkwoorden uit uw taalgebruik.

Hulpwerkwoord = onkruid
Een hulpwerkwoord is een werkwoord dat alleen voorkomt in combinatie met een koppelwerkwoord of een zelfstandig werkwoord. Er zijn verschillende soorten hulpwerkwoorden: van tijd, lijdende vorm, causaliteit en modaliteit. Een ander kenmerk van het hulpwerkwoord is de weglaatbaarheid. Daarom noem ik hulpwerkwoorden vaak 'het onkruid van de Nederlandse taal'. U heeft het hulpwerkwoord namelijk niet nodig om een goede zin over te houden. Kijk maar:
Ik zou helder en actief willen schrijven.
Ik wil helder en actief schrijven.
Ik schrijf helder en actief.
Merkt u het verschil? Laat hulpwerkwoorden achterwege en uw tekst is actiever en meer concreet. De hulpwerkwoorden voegen niets toe en zijn ballast voor uw lezer. Weg ermee.

Worden
Worden roept bij een lezer direct twee vragen op: door wie en wanneer dan? Het maakt dat uw aanbod niet controleerbaar en verifieerbaar is. Twee belangrijke voorwaarden voor een SMART geschreven plan van aanpak.  Dus laat het hulpwerkwoord worden achterwege en vul de zin aan met: door wie en wanneer.
Onduidelijk: Het formulier wordt geïntegreerd in uw online applicatie.
Duidelijk: Onze ICT-afdeling integreert het formulier voor 1 mei 2017 in uw online applicatie.

Onduidelijk: Na een alarmmelding wordt u gebeld.
Duidelijk: Na een alarmmelding belt onze hulpdienst u binnen 5 minuten. 
Kunnen
Het werkwoord kunnen roept twijfel op. Dat u iets kunt, zegt nog niet dat u het ook doet. Uw offerte is geen opsomming van uw vaardigheden of mogelijkheden, maar een aanbod op maat. Wist u dat inkopers het werkwoord kunnen in een offerte vaak omcirkelen? Ze lezen dit als een mogelijkheid die meerkosten meebrengt. En vaak bedoelt u juist dat het in het aanbod zit!
 
Haal kunnen dus uit uw offertetekst, tenzij het een keuze betreft. Gebruik uw verkoopgesprek om vooraf te ontdekken in welke keuzes uw opdrachtgever geïnteresseerd is.
Onduidelijk: Uw trappenhuis kunnen wij twee keer per week reinigen.
Duidelijk: De schoonmaakmedewerker reinigt uw trappenhuis twee keer per week.
 
Onduidelijk:  Met ons product kunt u besparen, dat kan € 100,- per maand zijn.
Duidelijk: Met ons product bespaart u € 100,- per maand.
Willen
Net als bij kunnen roept het hulpwerkwoord willen twijfel op. Wilt u het doen of doet u het ook echt? Ik zeg altijd tegen mijn klanten: 'Zeg niet wat u wilt gaan doen, want dan blijft u willen.'

Vermijd dus het werkwoord willen en zeg én schrijf actief wat u doet. Dit maakt uw tekst doortastend en prettiger leesbaar.
Niet: Wij willen u verzoeken …
Maar: Wij verzoeken u …

Niet: Ik wil een artikel schrijven over hulpwerkwoorden.
Maar: Ik schrijf een artikel over hulpwerkwoorden. (Nog beter is natuurlijk: u leest een artikel over hulpwerkwoorden.)
Zullen
Zullen is het makkelijkste onkruid om te wieden. Dit hulpwerkwoord geeft een verwijzing naar de toekomst en zorgt bovendien voor wolligheid in uw tekst. U wilt wel dat de inkoper uw voorstel met interesse blijft lezen, toch?
 
De oplossing? Laat zullen gewoon weg! Dat geldt trouwens ook voor zouden. Zullen we het eens proberen?
Als u voor ons zult kiezen, kunt u uw marktpositie versterken.
Als u voor ons kiest, versterkt u uw marktpositie.

Hulpwerkwoorden zouden beter vermeden kunnen worden in een offerte.
Vermijd hulpwerkwoorden in een offerte.
Oefening baart kunst
Net als onkruid zit het gebruik van hulpwerkwoorden vaak diepgeworteld in uw schrijfstijl. Niet eenvoudig af te leren, maar zeker haalbaar en de moeite waard. Het maakt uw teksten krachtig, duidelijk en concreet.

Met onderstaand stappenplan verwijdert u uw onkruid in een handomdraai. Op deze manier gaan die hulpwerkwoorden sneller uit uw systeem en verbetert u de duidelijkheid van uw offerte.
  1. Schrijf uw offerte zoals u gewend bent.
  2. Gebruik daarna de zoekfunctie om de vier 'onkruidbosjes' op te speuren.
    - Werkt u met een MAC? Gebruik dan de sneltoets Cmd F.
    - In Windows is de sneltoets voor de zoekfunctie Ctrl F.
  3. Zoek naar de stam van het werkwoord, zodat u ook vervoegingen ontdekt.
  4. Herschrijf uw zinnen met hulpwerkwoorden.
Pas op
Het zou kunnen dat uw verkoopsucces groter zal worden als u hulpwerkwoorden schrapt. Beter gezegd: Vergroot uw verkoopsucces. Schrap hulpwerkwoorden.
Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. Dankzij 20 jaar saleservaring en het evalueren van honderden offertetrajecten mag je haar absoluut een expert noemen in complexe offertetrajecten.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,7
(70 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Orlando van Wijngen |  http://www.vanwijngen.nl

Goed artikel! Hulpzaam! En ga het gebruiken!

Andre Hagelen |  http://www.searchresults.nl

Mooi artikel! Een zeer zinvolle inhoud

Dank u voor de bevestiging van iets wat ik al jaren beweer. Inderdaad zwakken hulpwerkwoorden uw beweringen, verhalen en stellingen af. Maar ik had dikwijls de indruk dat ik in de woestijn predikte.

Bedankt voor jullie positieve reacties. En Marc, ik herken helemaal wat je zegt. Niet voor niets noem ik het onkruid. Het blijft maar weer terugkomen!

Romano Groenewoud |  http://seogeek.nl

Ben net eigen verkoopteksten aan het herbekijken en dit artikel komt uitermate gelegen. Nog veel te veel 'kunnen' zie ik. In sommige gevallen, vind ik de hulp werkwoorden toch ook wel wat toevoegen vooral bij nuance en ook om enige bescheidenheid te tonen. Soms is het namelijk niet zwart en wit.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Account Management
Acquisitie
Klantgerichtheid
Overige
Presenteren
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?