Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 24.543

Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties

Als verkoper maakt u de nodige kilometers. U heeft uw eigen rijstijl. Wist u dat die veel zegt over hoe u presenteert? Lees mee en ontdek wat u van uzelf kunt leren.

Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties

Zegt uw weggedrag iets over uw manier van presenteren? Zeker wel! En wanneer u daar eens van dichtbij naar kijkt, valt er veel te leren. Lees hier een aantal veelvoorkomende gedragingen op een rij. Doe er uw voordeel mee, zowel op de weg als in uw vak.

Stationair draaien of een vliegende start?

U komt voor de groep en begint met "Goedemorgen, allemaal. Wat fijn dat jullie er zijn. Ik ben blij..." en u gaat door met deze loze kreten en clichés.

Of gaat u soms zo van start...

Er zijn sprekers die van meet af aan links en rechts springen, rennen, huppelen met papieren en de afstandsbediening voor de beamer in hun handen. Ze hebben geen moment te verliezen en spuwen een woordenstroom de lucht in zonder echt contact met de luisteraars.

Hoe dan wel? Wat dacht u hiervan…

TIP
Rustig op gang komen, met aandacht voor andere weggebruikers.

Zo begint u zónder clichés, met stilte en rustig rondkijkend (een non-verbale groet), en meteen met de luisteraars en het doel van de bijeenkomst: "Jullie kampen met een leveringsprobleem als gevolg van een logistiek knelpunt. In deze korte uiteenzetting krijgen jullie inzicht in de nodige scenario's om deze hapering te verhelpen."

Lekke band onderweg

Bent u een van de olijke verkopers die nooit om een grapje verlegen zit? Tijdens uw presentatie is het tappen van een mop dus onontbeerlijk. De stille reactie van "Hè? Waar gáát dit over?" of ergernis over misplaatste humor is even ongemakkelijk als een lekke band of andere pech onderweg.

Geen geldig rijbewijs

Het komt voor dat een spreker dénkt dat hij goed voor de dag komt, maar in werkelijkheid de nodige training mist in spreekvaardigheid en de dynamiek van interactief presenteren. Het feit dat een verkoper 'goed' verkoopt, wil niet meteen zeggen dat hij ook goed presenteert in groepsverband.

Bumperkleven...

... komt vaak voor onder degenen die haast hebben om van de ene afspraak naar de andere te komen. Dit rijgedrag is onprettig voor de chauffeur ervoor en ook riskant. Zo ook een presentatie 'in de vijfde versnelling', als het afvuren van een machinegeweer. Dat garandeert het verliezen van een significant percentage van de luisteraars.
Rijden met voldoende afstand tussen de auto's is te vergelijken met het inlassen van de nodige stiltes. Die rustpauzes geven de luisteraars de gelegenheid u bij te benen.

Van rijbaan wisselen zonder richting aan te geven
Uiteraard doet ú dat nooit, maar het verschijnsel zal u zeker bekend zijn. Het equivalent komt in een presentatie voor wanneer de spreker opeens van onderwerp verandert en/of te snel doorgaat in zijn gedachtegang. De luisteraar raakt de draad kwijt en stelt zich (meestal onbewust) de vraag: "Waar gaat dit nou over?"

TIP Maak duidelijk waar u heen gaat.

Hoewel er velen zijn die halverwege een manoeuvre richting aangeven, is dat minder netjes en ook niet zo effectief als tijdig �" voordat de manoeuvre begint �" duidelijk maken wat u gaat doen. Zo ook is het zaak om tijdens de presentatie stil te staan bij waar u bént in uw verhaal, uw punten op te sommen en die opsomming te gebruiken als opstapje naar het volgende kernpunt.

Zeg wat u te vertellen heeft, zeg ook wat u heeft verteld en vertel wat u vervolgens gaat vertellen.


File rijden
Hoewel het lijkt dat dit verschijnsel steeds vaker voorkomt op de weg, is het tijdens uw presentatie zeker te vermijden. Het trucje is eenvoudig: u gebruikt korte stiltes na uw zinnen, zónder ze aan elkaar te rijgen met 'en... en... en...'.

Door rood rijden...
... is zeker te voorkomen door uw scherpe oplettendheid en voorbereiding: u rijdt met uw oog gericht op de verkeerssituatie zoveel honderd meter verderop. Terwijl u presenteert, houdt u dus de tijd in de gaten. Een klokje op een alleen voor u zichtbare plek. (Nooit naar uw horloge kijken!) Het aantal slides kan uw verhaal danig laten uitlopen; houd u daarom aan de regel van 'zo min mogelijke visuele ondersteuning'. Immers, u presenteert! Daarbij gaat het er níet om wat u projecteert.

Navigatiesysteem
Als u zo'n systeem in uw auto heeft, dan heeft u waarschijnlijk inmiddels al geleerd: vertrouw nooit klakkeloos op het navigatiesysteem! U moet aandacht geven aan het actuele verkeer en de actuele route. Hetzelfde gevaar loopt u met het gebruik van talloze slides, die u projecteert als leidraad van uw presentatie. Dit soort presentaties is gedoemd tot mislukking.

TIP Een juiste training leert u de kernboodschap van uw verhaal als rode draad te gebruiken, zodat u flexibel blijft in uw presentatie.

Claxon gebruiken
Hoewel sommige weggebruikers de claxon te pas en te onpas gebruiken om hun irritatie te uiten, is dit hulpmiddel, indien juist gebruikt, een perfecte manier om te waarschuwen of de aandacht te trekken op het gewenste moment.
Hetzelfde effect kunt u tijdens een presentatie bereiken met uw stemgebruik. Continu hard en snel praten is even irritant als te zacht en te traag. Maar terwijl u uw stem moduleert �" afwisseling in volume, intonatie en snelheid �" kán het soms bijzonder effectief zijn om opeens heel hard en duidelijk iets belangrijks te zeggen. U krijgt opeens net iets meer aandacht en schept de ruimte om daarna zachter verder te gaan.

Defecte verlichting
Het lijkt alsof vandaag de dag, met leaseauto's en steeds minder onderhoudsbeurten, een toenemend percentage auto's met defecte verlichting rijdt. Uw 'defecte verlichting' tijdens een presentatie is merkbaar door het aantal stopuitdrukkingen en nietszeggende kreten dat u gebruikt: zeg maar, uh, um, c.q., het een en ander, geweldig... om maar enkele te noemen.

TIP Rustig ademen tijdens stiltes, stevig staan, oogcontact maken... dit zijn enkele van de manieren om úw 'defecte verlichting' te herstellen!

Op de automaat rijden
U rijdt op een voor u bekende weg en... zomaar ineens bent u bij uw bestemming. Uw aandacht was (grotendeels) elders...
Er zijn sprekers die maar één verhaal hebben. Het is glad, geoefend, met dezelfde kwinkslagen. En als u zo'n spreker één keer heeft meegemaakt, dan hoeft het niet meer. Dat is dan een spreker die 'op de automaat presenteert'. Maar een presentatie dient sprankelend, interactief en motiverend te zijn, alsof u hem de allereerste keer houdt. Wat in zekere zin steeds weer waar is: voor het eerst op deze dag, op dit tijdstip, op deze plek, voor deze groep luisteraars.

Op weg naar uw nieuwe rijstijl?
Net zoals u bewuster kunt worden van 'beter' autorijden en bijvoorbeeld defensiever rijden, zo ook kunt u uw presentatievaardigheden aanscherpen. Door dat te doen, presenteert u uiteindelijk met meer plezier én... meer effect!
David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,6
(18 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Johan Lentjes |  http://www.fitland.nl

Een fantastische manier van het visueel maken van ons gedrag tijdens het presenteren.

Dank je, Johan, voor je enthousiaste reactie op mijn artikel!
Ik hoop van harte dat de tips en inzichten JOU ondersteunen in jouw presentaties... om meer leden te werven voor Fitland? {big smile}

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Account Management
Acquisitie
Klantgerichtheid
Overige
Presenteren
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?