Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 24.397

Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden

Kort uitleggen wat u doet? Mijn advies: doe het niet! Daag uzelf eens uit om het helemaal anders te doen en pluk daar de vruchten van.

Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden

U krijgt vast wel eens de vraag: 'Wat voor werk doe je?'.
Ik wil u uitdagen om deze vraag eens heel anders te gaan beantwoorden. Sterker nog, ik wil u uitdagen een antwoord te formuleren:
1. … dat de ander enthousiast maakt over uw vak.
2. … dat de ander waardering laat krijgen voor hetgeen u doet.
3. … dat ervoor zorgt dat de ander u gaat onthouden en later tegen iemand zal zeggen: 'ik ken iemand die je kan helpen…' en vervolgens uw naam doorgeeft.
Om dit te realiseren, heb ik voor u 1 tip en een 3-stappen techniek om een mind-blowing pitch te geven.

TIP: ZEG NOOIT ZOMAAR WAT JE DOET!
Huh? Hoezo? De reden is dat iedereen zijn eigen beeld heeft bij een beroep of product. Als u direct zegt wat u doet, wordt dat beeld opgeroepen en krijgt u een stempel op uw hoofd dat u niet makkelijk verandert.
V: Wat doe je? A: Ik werk bij een bank. Reactie: Oh …
V: Wat doe je? A: Ik ben agent bij een call center. Reactie: Ah, bel jij me tijdens het eten ...
V: Wat doe je? A: Wij leveren MRI Scanners . Reactie: Okay … uhhh, ik zie je later.

3-stappen techniek
Om een mind-blowing pitch te maken, doorloopt u deze drie stappen:
  • Stap 1: Stel een vraag waardoor iemand zich een situatie voorstelt, een beeld creëert.
  • Stap 2: Geef 3 voordelen van uw product of dienst in een 'wist je dat' vraag.
  • Stap 3: Geef aan wat u doet.

Voorbeeld 1
Stel, u bent een leverancier van MRI scanners (voor in een ziekenhuis).
Vraag: Wat doe je?
NIET: 'Wij zijn leverancier van MRI Scan apparatuur.'
WEL:
'Kent u iemand die ooit een MRI scan heeft gehad?
- Wist u dat MRI scanners onzichtbare oorzaken van ziektes kunnen detecteren?
- Wist u dat het in 70% van de gevallen lukt om zo'n onzichtbare klacht te vinden?
- Wist u dat op die manier in Nederland 10.000 scans zijn gemaakt en vele levens gered worden?
Nou, dat soort apparatuur leveren wij.'

Voorbeeld 2
Stel u werkt bij een Callcenter (dat is wat mijn bedrijf doet).
Vraag: Wat doe je?
NIET: 'Ik werk bij een Call Center.'
WEL:
'Hebben jullie binnen het bedrijf een verkoper?
- Wist u dat verkopers maar 15% van hun netto tijd aan verkopen besteden?
- Wist u dat de overige tijd vooral wordt besteed aan het zoeken naar nieuwe klanten?
- En wist u dat als u die verkoper voorziet van goede afspraken, zijn omzet binnen 2 maanden kan verdubbelen?
Nou. Dat is wat wij doen. Wij maken hoogwaardige New Business afspraken voor verkopers en Account Managers.'

Waarom nou al deze moeite…. ?
Als verkoper krijgt u de hele dag te maken met vragen, tegenwerpingen en bezwaren.
Ongetwijfeld kunt u daar spontaan een antwoord op geven.
Maar stel u voor dat er antwoorden zijn, die mind-blowing zijn?!
Stelt u zich eens voor dat u antwoorden geeft, waarmee u direct een verschil maakt.
Waarbij uw gesprekspartner denkt: 'Oeps, dat klinkt goed…'.
Nou, dat soort trainingen geven wij.

Succes!
André  Hagelen

André Hagelen

Andre Hagelen is DGA van Search & Results te Utrecht, specialist in leadgeneratie en klantbeheer. Hij is de bedenker van een effectieve methode om omzetgroei te realiseren: �De 7 basisprincipes voor Omzetgroei�. Andr� inspireert regelmatig mensen en bedrijven op congressen en seminars. En met succes; hij werd ooit uitgeroepen tot �beste spreker van het MKB�.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,7
(68 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Richard van Houten |  http://www.bronpartners.nl

Goed artikel André!

als trainer kom je ook nogal eens een "ah ben je er zo een"- reactie tegen bij het noemen van je professie.

Ik ben het met je eens. Snel wordt vaak een vooroordeel geactiveerd bij de vragensteller. Ontstaan vanuit eerdere (mindere) ervaringen of vanuit verhalen van anderen. Ik denk dat we ook graag mensen in hokjes plaatsen om zo (schijn)duidelijkheid voor onszelf te verschaffen met wie we te maken hebben.

Ik heb daarom wel eens gezegd dat ik 'in de mensenhandel' zit. Dan is er een andere reactie natuurlijk. Als communicatie-trainer zít je ook in de mensenhandel, maar dan in het menselijke gedrag en de uitingen daarvan. Verbaal en non verbaal. Dus de link is wel goed uit te leggen.

Thanks!

Jos Verheijden |  http://www.verheijdenconsult.nl

Lang geleden ben ik gestopt met te zeggen dat ik 'coach' ben.
Meestal kwam de vraag welk team in coachte.

Daarna ging ik over op: 'Ik help mensen heel snel van hun burnout en sociale angsten af'. Ook die gesprekken vielen direct dood.

De oplossing was uiteindelijk om te vertellen: 'Ik leer mensen effectief omgaan met onzekerheden en tegenslag'.
Dat geeft meestal een mooie opening en een reactie als: 'Dan zul je het wel druk hebben'. In ieder geval een positieve reactie omdat het refereerde aan het beeld dat iedereen daar mee zit (dat is ook zo).

Maar ik ga zeker jouw manier proberen, lijkt me heel leuk om te doen.
Eens even proefdraaien:

Ken je mensen die moeite hebben met presentaties en voorstelrondjes?
- Wist je dat 70% van de mensen daar last van heeft (ook onder directeuren en verkopers)?
- Wist je dat huisartsen en psychologen je vertellen dat je er maar mee moet leren leven (en daarmee jóuw carrière om zeep helpen)?
- Wist je dat bijna niemand weet dat spreekangst vaak al in één enkele coachingsessie weg te nemen is?
Nou, dat is wat ik doe: Professionals heel snel van hun spreekangst afhelpen zodat ze weer verder kunnen.

Riny Kuijlen |  http://www.2helendehanden.nl

Ik heb het nooit zo gezien maar denk dat het uitstekend werkt en ik ga het zeker uitproberen.

Yvonne Das |  http://www.vindtwerkt.nl

Een heldere en zeker verfrissende aanpak!

Helemaal mee eens dat je de vraag "Wat doe je?" met een vraag beantwoord.

Diane

Ik gebruik nu de Elevator pitch - maar deze drie stappen vind ik een toppertje. Ga ik zeker gebruiken en ook aan mijn team overbrengen. Dankuwel André.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Account Management
Acquisitie
Klantgerichtheid
Leadgeneratie
Onderhandelen
Overige
Presenteren
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?