LinkedIn-groepen als acquisitie instrument

Groepen binnen LinkedIn zijn een bekende bron van zakelijke informatie, maar u kunt ze ook uitstekend gebruiken voor actieve acquisitie. Ontdek hier hoe u dat precies doet.

LinkedIn-groepen als acquisitie instrument

Groepen zijn een zich snel uitbreidend maar tegelijk snel veranderend fenomeen binnen LinkedIn. Eind 2015 zijn er ruim twee miljoen groepen gemaakt door de ruim 400 miljoen wereldwijde gebruikers; sinds recent zijn echter alleen de 'open groepen' vindbaar en dat zijn er ca. 1,2 miljoen. Bijna 40.000 groepen zijn Nederlandstalige groepen. Als gebruiker mag u zich 'slechts' bij 50 groepen aansluiten, maar hoe kunt nu die groepen voor acquisitiedoeleinden gebruiken?

Doelgroepen bepalen

Om te beginnen zult u zich moeten bedenken wat de doelgroepen zijn waar uw product of dienst voor bestemd is. Levert u aan ziekenhuizen, aan architecten of aan zelfstandige ondernemers? Die keuze zult u eerst moeten maken. Vervolgens gaat u binnen LinkedIn op zoek naar die groepen waar u deze doelgroep(en) kunt vinden.

Laten we het voorbeeld van de architect aanhouden. In het hoofdscherm van LinkedIn vinkt u links van de zoekbalk de optie 'Groups/Groepen' aan. Dan tikt u vervolgens 'architect' in en dan vindt u alle groepen die zich richten op architecten. Omdat dit (ook) een Engels woord is, krijgt u vervolgens een overzicht van alle nationale en internationale groepen (ruim 700). Daarom vinkt u in het zoekscherm aan de linker kant 'Dutch/Nederlands' aan en dan blijft er (in dit voorbeeld) een twintigtal groepen over. Vervolgens kijkt u naar de beschrijvingen van de verschillende groepen en u sluit zich aan bij die groepen die voor u het meest interessant zijn. In de regel zijn grotere groepen, duizenden leden, interessanter voor acquisitiedoeleinden dan kleine groepen (tientallen leden).

Zoeken naar prospects
Hoe kunt u nu in groepen op zoek gaan naar relevante prospects? Wanneer u naar 'Advanced/Geavanceerd' zoeken gaat (rechts naast zoekbalk in het hoofdscherm), dan vindt u daar een uitgebreid zoekscherm (in wezen het allerbelangrijkste scherm van LinkedIn). Aan de rechterkant kunt u onder 'Groups/Groepen' de groep aanvinken waarbinnen u wilt zoeken.

Vervolgens kunt u links in dit scherm (geavanceerde) zoektermen opgeven. U kunt bijvoorbeeld in het zoekveld 'Titel/title' op zoek gaan naar '(Commercieel OR sales) (Directeur OR director OR manager)'. Wanneer u hier op zoekt krijgt u alle mensen te zien die voldoen aan de zoekcriteria binnen de betreffende groep. Hier hebt u een 'leadlijst' te pakken.

Contact maken
Met uw leadlijst gaat u terug naar de groep zelf en klikt u in de groep op 'members/leden'. Hier gaat u vervolgens op zoek naar de namen uit uw lijst. Dit is echter helaas wel een bewerkelijke taak, want u kunt (sinds kort) niet meer gericht zoeken in de lijst met leden (zie PS). Wanneer u met de muis over een naam heen gaat, krijgt u aan de rechterkant een envelop te zien. Die geeft u toegang tot de emailfaciliteit binnen LinkedIn. Hier kunt u vervolgens een directe mail sturen (geen InMail, maar een gratis mail) aan de betreffende prospect. In deze mail kunt u verwijzen naar de groep waar u gezamenlijk lid van bent en aangeven waarom u graag een keer nader in contact zou willen komen met de betreffende persoon. Voordeel hiervan is dat u direct mailcontact hebt en de secretaresse daar niet meer tussen zit; die gatekeeper heeft u daarmee dus omzeild…

Een alternatief voor de (gratis) mail is (betaalde, premium-functie) InMail. U kunt dan vanuit de lijst die u geproduceerd heeft bij 'Advanced/Geavanceerd' direct een InMail sturen aan de betreffende persoon. Uw premium-abonnement bepaalt hoeveel InMails u per maand kunt versturen.

Conclusie
Groepen zijn een handige manier om binnen LinkedIn actief op zoek te gaan naar leads. Bedenk welke doelgroepen u wilt benaderen, sluit u aan bij deze groep en zoek binnen de groep contact met relevante contactpersonen.


PS  Ten tijde van het schrijven van dit artikel heeft LinkedIn de vormgeving van de groepen gewijzigd, waarbij tevens de directe zoekfunctie binnen de leden van een groep is weggehaald. Bovenstaande handelingen zijn daarom iets omslachtiger dan voorheen, want voorheen kon u binnen een groep gericht zoeken naar namen. Het heeft er alle schijn van dat dit een permanente wijziging is binnen 'Groepen'.
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,0
(8 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Toon Van Kerckhove |  http://www.intrawood.be

Geachte,
Verkopersonline.nl was leuk. Je kon een vraag stellen aan collega's over een probleem of over een facet in de verkoop. En daar kwam dan best heel veel reactie op. Maar nu is Verkopersonline.nl verworden tot een reclameblad van cursussen in verkoop. Elke would be consultant of advisor of begeleider, u noemt het maar, plant hier zijn eigen webstek met héél goede raad en bijgaande cursus à rato van xxx €,en zo mooi en goed dat je er best je zakdoek bij haalt. Neemt u mij niet kwalijk, ik baal daarvan. Waarom maken die niet gewoon publiciteit op LinkedIn? Maar ja het antwoord is eenvoudig: dat is te betalen. Daarom teisteren ze je scherm. Elke week, sommigen om de veertien dagen of elke maand staan ze daar opnieuw met een nieuwe cursus. De reacties: meestal 0 en soms een keertje 'Interessant", waarschijnlijk iemand die kramp kreeg in zijn vinger. Het is echt niet mooi meer. Geef terug een Verkopersonline.nl waar je kan discuteren en stuur al die would be begeleiders naar de betalende sites. Trouwens, als ik de webstek lees van die coaches heb ik ook heel veel bedenkingen. Op sommige coaches heb ik al ongezouten geantwoord, en daar kwam dan wel reactie op van andere groepsleden, en die "coaches" hebben dan meestal wijselijk hun statement afgevoerd. Groeten.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..