Zijn verkopers te goed van vertrouwen?

Open staan voor het onverwachte helpt u deals te sluiten, maar maakt u ook kwetsbaar voor manipulatie. Tips om uw openheid te behouden en tegelijk de valkuilen te ontwijken.

Zijn verkopers te goed van vertrouwen?

Beloofde men u iets maar is men dat nooit nagekomen?
Bent u al veel geld kwijt geraakt aan mensen van wie u dacht dat ze te vertrouwen waren?
Ik ben hier zelf ook tegenaan gelopen. Het is geen schande: als verkoper hebt u een open, tegemoetkomende geest. Deals komen juist tot stand door het onverwachte toe te laten
Het kan niet anders dan dat u door uw openheid 'slechteriken' op uw pad tegenkomt. U trekt goed en slecht aan.

Maar, u kunt openheid van geest gebruiken om intuïtiever waar te nemen. Zo gaat u de slechte vibes ook beter herkennen. U zal steeds beter worden in het voorspellen van menselijk gedrag. Uw vermeende zwakte is eigenlijk een kracht, want het is die eigenschap die deals doet closen. Daarom wordt u gevraagd als sales professional!



Signalen

Dit zijn de signalen waarop u kunt letten om te bepalen of iemand u wil manipuleren:
  • Er omheen draaien of iets verdraaien (op een vriendelijke manier): let op de luidere , doordrukkende, toon als men dit doet.
  • Altijd een antwoord klaar hebben alsof het ingestudeerd is. Dit is ook een teken dat men enkel met zichzelf bezig is en niet uw belangen vooropstelt.
  • U voelt de druk die op u uitgeoefend wordt: 'Kunt u morgen bij ons langskomen', een deadline, een contractvoorstel dat niet evenwichtig is.
  • Er is een push, alsof iemand aan uw mouw aan het trekken is.
  • Men geeft onvolledige info, blijft vaag.
  • Men verbreekt kleine beloftes…(waar men altijd een goede reden voor heeft).

Deals sluiten met open geest

Wanneer klanten iets vertellen gaat u niet direct gevat antwoorden: u creëert eerst ruimte en laat nieuwe ideeën toe door te luisteren en uw oordeel uit te stellen. U bent 'echt' geïnteresseerd.
Niet oordelend luisteren + reactie uitstellen = het geheim van effectieve communicatie en ook creatief denken en intuïtie.

Voorbeeld
De klant bespreekt met u zijn problemen met zijn huidige leverancier. U kunt hier op twee manieren hiermee omgaan: oordelen of waarnemen.
  • Oordelen: U zegt tegen uzelf: 'De klant zijn leverancier blundert en ik maak hier een mooie kans.'
    Automatisch gaat u pitchen, uzelf omhoog proberen te tillen, enzovoort. Hierdoor gaat u druk uitoefenen. De klant voelt bewust of onbewust deze druk aan en vlucht weg. Dit is een belangrijke oorzaak van lange salescyclussen.
  • Waarnemen:u zegt tegen uzelf: 'de klant zijn leverancier voldoet momenteel niet.' (punt)
    ==> U onderzoekt en vraagt eerst door. Bijvoorbeeld u vraagt op een neutrale toon: "Hebt u dat dan met uw huidige leverancier besproken?" (uitstel van oordeel)

U mag er zeker van zijn dat u nu echt de pijn aan het verkopen bent. Zonder trucjes. De waarheid komt naar boven als u echt gefocust bent op de klant. Het is een uitstel van reactie. U besluit om eerst waar te nemen. Dit is mindfulness voor verkopers. Er gebeurt dan iets magisch:
  • Dat kleine uitstel van oordeel, evaluatie kan alles 'arrangeren'. Het zit u mee.
  • U wordt minder emotioneel, gaat objectiever waarnemen.
  • U krijgt de leiding: deals afsluiten gaat ineens veel gemakkelijker.

In feite heb u geen salestraining meer nodig als u dit kunt, maar het is moeilijk voor de meeste verkopers. We zijn te enthousiast. A-typische salesprofielen die dit wel onder de knie krijgen ontdekken dan plots dat ze kunnen verkopen (een aha- erlebnis).

Alternatief
U kunt bij het eerste gesprek uw oordeel ook uitstellen door de klant eerst te laten komen. In zekere zin is dit ook een manipulatie, maar dan van u uit. Alleen deze heeft wel de positieve intentie om de deal alle kansen van slagen te geven. U wilt namelijk eerst begrijpen.

Voorbeeld
De klant is geïnteresseerd en vraagt wat u te bieden heeft.
Natuurlijk is het interessant om deze toenadering direct te beantwoorden. Toch is dit, niet altijd bewust, een valstrik. U dreigt namelijk de leiding over het proces te verliezen.

U zou bijvoorbeeld eerst uitstel kunnen vragen en vooral interesse tonen: "Wat maakt dat jullie nu openstaan voor een nieuwe leverancier?"

Laat u, andersom, toe dat de klant het woord neemt en u gaat ondervragen ("kunt u wat meer over uzelf vertellen"), dan wordt u (ongewild) een speelbal van het lot. De deal komt meestal niet of in het beste geval toevallig tot stand. U had immers geen ruimte gecreëerd. Het evenwicht was zoek. De klant was aan zet.

Noot: Ook sollicitanten trappen vaak in deze val. Daardoor kunnen ze zichzelf niet verkopen.

Conclusie
Verkopen begint bij openheid creëren bij de klant: voor uw oplossing, ideeën, of dienstverlening. Door uw oordeel uit te stellen creëert u een ruimte in de communicatie die altijd opgevuld wordt, mogelijk met uw oplossing of uw diensten.
U zult merken dat klanten plots meegaand worden, wat wilt u nog meer?!
Dit is effectief verkopen.

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Intuïtie, Closing, Gesprekstechniek
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,0
(40 stemmen)
Reacties

d.van loon |  http://www.ceratec.nl

Ook goed te gebruiken in management-en functioneringsgesprekken. Een open relatie kan ook betekenen dat je de klant adviseert over toepassingen die buiten je eigen scope liggen.

lei

herkenbaar

jean-claude de Maaijer

bruikbare content gegeven door ervaringsdeskundige, is waardevol

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..