Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 24.213

Waarom vragen stellen vaak niet werkt

Vragen stellen is een essentieel onderdeel van uw vak en kan daarom ook tegen u werken. Stel uzelf de vraag: wat doet u met de antwoorden?

Waarom vragen stellen vaak niet werkt

Welke training u ook volgde over verkopen of managen, het stellen van vragen zal zonder enige twijfel één van de centrale onderdelen zijn geweest. Vragen stellen is immers een bijzonder sterk middel om diverse vormen van informatie te bemachtigen.

En informatie is dan weer een essentieel gegeven om resultaten neer te zetten. We nemen beslissingen op basis van informatie, we stellen ons perspectief bij op basis van informatie, we interpreteren wat we zien, horen en meemaken op basis van informatie.

Waarom we vragen stellen
Vragen stellen doen we �" voornamelijk �" omdat we het als communicatie methode aanleerden. Stap eens mee op werkbezoek met een verkoper en noteer eens hoeveel vragen diegene stelde. Luister eens naar een manager in gesprek met medewerkers, en kijk hoeveel vragen er gesteld worden.

Prima, zal u denken. Dat is immers belangrijk. En u heeft gelijk. Het enige probleem is dat een aangeleerde methode zelden een positieve impact heeft op onze resultaten. Wanneer we enkel vragen stellen omdat we het nu eenmaal zo geleerd hebben, of omdat het er nu eenmaal bij hoort, dan missen we ons doel.

De bedoeling van vragen stellen is immers om antwoorden te krijgen. En in al die trainingen en opleidingen werd ons zelden geleed wat we met die antwoorden moeten doen. En juist daar is de kracht van de aanpak te vinden.

Waarom vragen stellen zo belangrijk is
Vragen stellen helpt ons om een inzicht te verwerven in de denkprocessen, de intenties en de verwachtingen en noden van onze gesprekspartner(s). Het is een manier van informatie verwerven die ons toelaat om niet alleen directe informatie te bemachtigen (wat men zegt), maar ook om deze te controleren (controle vragen), te kaderen en plaatsen in een breder inzicht in wat de ander denkt en verwacht (doorvragen en verder peilen) en de indirecte informatie die we erbij krijgen (non verbale communicatie) mee te nemen in onze overweging.

Om al deze voordelen voor u te laten werken is er echter één belangrijke voorwaarde: we moeten echt begrijpend luisteren. Dat wil zeggen: horen wat men zegt, begrijpen wat men zegt en vanuit welk standpunt (en dit controleren) en de ander laten weten dat we hem of haar begrepen hebben (samenvatten). En dan komt het aller belangrijkste: onthouden wat we te horen kregen. Dat wil zeggen nota nemen en de aangeboden informatie verderop in het gesprek gebruiken.

Een typisch voorbeeld van hoe dit kan mislopen, is de verkoper die van de klant te horen krijgt dat vooral XYZ voor hem belangrijk is, en die vervolgens vrolijk zijn eigengereide argumentatie over prijs en kwaliteit begint.

Waarom vragen stellen niet genoeg is
Waar het misloopt, is vrijwel altijd de koppeling tussen luisteren en spreken: we 'luisteren' wel naar de ander, maar gebruiken deze 'luistertijd' om onze eigen communicatie te overwegen.

Met andere woorden, we luisteren niet echt. En dat is jammer, want in bijna elk gesprek kunt u �" mits u goed kunt luisteren �" de nodige argumenten en gevoeligheden ontdekken die anderen van uw visie kunnen overtuigen.

Conclusie
Vragen stellen kunnen we allemaal, maar de informatie die we krijgen ook echt gebruiken, dat is de kern van elke succesvolle communicatie. Vergeten we dit, dan zal het stellen van vragen eerder ergernis oproepen dan een positieve impact hebben op onze resultaten.

Neem dus de tijd en de moeite om niet enkel vragen te stellen, maar ook �" en vooral �" begrijpend te luisteren en de informatie te gebruiken. Dat zorgt voor geloofwaardigheid, respect en betrokkenheid van de ander. Vragen stellen en luisteren zijn samen de sleutel tot succes.  Afzonderlijke missen ze steeds weer hun effect!


Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,8
(19 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Historie Meubelen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

Als wij vragen hebben gesteld, maken wij altijd een korte samenvatting van hetgeen is gezegd. Hierdoor heeft de klant werkelijk het idee dat je begrijpt wat er gezegd is.
Vaak ook zeg ik 'dus als ik het goed begrijp dan....'

Wout Snijders

De spijker op zijn kop! Je hoort dit alleen niet zo vaak.
Gesprekken met prospects verlopen altijd in een best wel hoog tempo. Je kunt niet altijd 'en het gesprek volgen 'en tegelijk verder doordenken voor een goede respons of een aanzet voor een volgende stap......
Ik zou zeggen: oefening baart kunst, herhaal op gezettte tijden het besprokene incl. De conclusies, en geef gelegenheid er later op terug te komen.
Goed bezig! Denk ikdan
Bravo voor het artikel!!!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Account Management
Acquisitie
Consultative / Solution Selling
Klantgerichtheid
Leadgeneratie
Netwerken
Offertes schrijven
Onderhandelen
Overige
Presenteren
Retail
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?