Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 24.486

Het geheim van de succesvolle verkoper

De wintermaanden vormen de belangrijkste periode voor Sales. Maar hoe komt u die maanden zo succesvol mogelijk door?

Het geheim van de succesvolle verkoper

De belangrijkste maanden voor Sales, namelijk november t/m februari, komen eraan. In deze periode worden bij de meeste bedrijven de budgetten op gemaakt. Bovendien wordt er een basis gelegd voor de budgetverdeling van het komende jaar. Daarom zijn topverkopers in deze periode 100% gefocust op het leggen van zoveel mogelijk zinvolle contacten.

Een probleem daarbij is echter WERKDRUK.
Afspraken lopen, offertes maken, vergaderingen, belletje plegen, klanten en prospects achter hun broek aan zitten �" voor u het weet zijn deze vier belangrijke maanden voorbij en vist u bij diverse bedrijven achter het net. De vraag is dus:
Hoe optimaliseert u uw kansen op succes in deze periode?

De groten als voorbeeld
Ik wil u hierbij inspireren door te laten zien hoe mensen als John de Mol, Obama of succesvolle managers binnen grote bedrijven met werkdruk omgaan. Heel veel mensen willen contact leggen met ze, willen iets overleggen, iets aan ze verkopen, ideeën voorleggen. Als zij één dag hun agenda zouden openstellen, zitten ze voor vier maanden volgeboekt.

Wat maakt topmanagers succesvol?
Om hun functie invulling succesvol te maken is één ding essentieel: een ijzeren discipline bij het prioriteiten te stellen. Dit beslaat het belangrijkste deel van hun tijd. De rest is bijzaak.
Wat zijn die prioriteiten voor uw functie? Welke maken u succesvol? Hoe gaat het u lukken om veel omzet binnen te halen voor uw bedrijf en veel provisie voor uzelf?

Vijf hoofdprioriteiten
Ik wil vijf prioriteiten met u delen die toegepast worden door topverkopers. Kijk welke u aanspreken en vul het aan met wat u belangrijk vindt:

  • Prioriteit 1: Maak een Top 50
Stel een lijst samen van de 50 belangrijkste klanten en prospects die u intensief wilt benaderen

  • Prioriteit 2: Stel uzelf duidelijke doelen met betrekking tot uw Top 50
Bepaal met hoeveel bedrijven u minimaal een afspraak wilt hebben. Hoeveel orders wilt u scoren? Verdeel uw doelen per maand; wat wilt u bereikt hebben in de eerste maand, etc.

  • Prioriteit 3: Blok uw agenda
Leg minimaal vier blokken per week vast in uw agenda om telefonisch contact te hebben met uw Top 50 en daar afspraken uit te halen. Laat niets en niemand deze planning in de weg staan! Dit lijkt een cliché, maar het is de lifeline van succesvolle mensen: het blokken van de agenda voor prioriteiten!

  • Prioriteit 4: Bereid u voor op het gesprek
Maak een script. Schrijf uw belangrijkste voordelen uit. Wat is uw antwoord op lastige bezwaren? Hebt u e-mails over bepaalde onderwerpen die u direct kunt verzenden aan geïnteresseerden?

  • Prioriteit 5: Deel uw prioriteiten met de mensen om u heen
Maak duidelijk dat u het serieus meent. Plak een brief op uw deur met de tekst 'Niet storen, ik ben met de Top 50 bezig'. U zult respect krijgen van uw collega's en nog belangrijker: nu moet u wel!

Het geheim om een succesvolle verkoper te worden
Geef uzelf de kans om boven uzelf uit te stijgen en kopieer het gedrag van succesvolle mensen. Stel prioriteiten die uw functie tot een succes kunnen maken en houd dit in ieder geval de komende vier maanden vol.

Ik wens u veel succes!
Ook ben ik benieuwd naar uw ervaringen; wat zouden uw prioriteiten op dit lijstje zijn?

André  Hagelen

André Hagelen

Andre Hagelen is DGA van Search & Results te Utrecht, specialist in leadgeneratie en klantbeheer. Hij is de bedenker van een effectieve methode om omzetgroei te realiseren: �De 7 basisprincipes voor Omzetgroei�. Andr� inspireert regelmatig mensen en bedrijven op congressen en seminars. En met succes; hij werd ooit uitgeroepen tot �beste spreker van het MKB�.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,6
(20 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Het scheelt natuurlijk al de helft als je in de maanden voor november al begint met het eerste contactmoment.

Om nu als een bezetene je top 50 prospecten te benaderen geeft je inderdaad een hoge werkdruk met alle gevolgen van dien.

Ik zou persoonlijk je hoofd koel houden, je agenda strak maar realistisch inplannen (goede afspraak vs acquisitie verhouding) en - zoals in het artikel vermeld - gedisciplineerd te werk gaan.

zwart |  http://dzsix.nl

het is een hele goede motivatie en een update .

VALENTIJN |  http://www.chocolove.nl

Voor de acquisitie op straat is juist de zomertijd hooitijd. Hangt er dus maar vanaf waarin je bezig bent.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Account Management
Acquisitie
Klantgerichtheid
Overige
Presenteren
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?