Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie

Bestaande klanten ervaren u ongetwijfeld als waardevol, maar hoe maakt u uw waarde duidelijk aan prospects?

Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie

Om maar direct met de deur in huis te vallen: prospects zijn niet geïnteresseerd in wie u bent en wat u doet. Sorry, het boeit ze echt niet. Wat uw klanten wel interessant vinden, zijn de resultaten die ze kunnen behalen als ze ervoor kiezen om zaken met u te doen, oftewel: de waarde die wat u doet hen oplevert. Dit kunnen verschillende dingen zijn: omzetgroei, kostenbesparing, procesverbetering, et cetera.

Waardepropositie
Bij de acquisitie van nieuwe klanten is het daarom van belang om deze waarde zo concreet mogelijk te formuleren. Vooral salesprofessionals die diensten verkopen worstelen vaak met het ontwikkelen van een goede waardepropositie. Diensten zijn niet tastbaar en lijken erg veel op elkaar. Dit leidt vaak tot verkoopverhalen die stijf staan van de algemeenheden. Het beschrijven van wat het bedrijf doet lukt nog wel, maar de vertaalslag naar concrete resultaten blijkt lastig. En ik geef toe, het is ook niet makkelijk.

Maar het is wel de moeite waard!
Een krachtige waardepropositie is namelijk een effectief middel om bij nieuwe klanten binnen te komen.

Waarom u?

Wat is eigenlijk een 'waardepropositie'? In de verkoopliteratuur vindt u een groot aantal omschrijvingen van dit begrip.  Een bruikbare versie is de volgende : 'een waardepropositie benoemt een aantal redenen waarom een klant zaken met u doet'. 
Dit betekent dus dat uw waardepropositie de volgende vraag moet beantwoorden:
'Waarom is zaken met u doen beter dan met een ander of helemaal niets doen?'
Om deze vraag te beantwoorden moet u inzicht hebben in de waarde die u creëert voor uw klant. Oftewel: wat helpt u uw klant te bereiken of wat helpt u hem te voorkomen?

Uw waarde ontdekken
Er zijn twee manieren om hier achter te komen, u kunt het aan uzelf vragen, of aan anderen.

Vraag het uzelf, draagt u bij aan:

  • Meer rendement
  • Meer winst
  • Besparing van kosten
  • Kortere productietijd
  • Snellere levertijd
  • Minder risico's
  • Verbeterde prestaties
  • Verhoging productiviteit
  • Verbeterd imago
  • Meer omzet per klant

Hoe specifieker u kunt benoemen waaraan u bijdraagt en hoeveel dat is, hoe eenvoudiger het is om uw waarde te formuleren bij nieuwe klanten.

Vraag het aan uw bestaande klanten

Vertel een aantal klanten dat hun mening belangrijk is bij het verbeteren van uw dienstverlening en dat u hen daarom een aantal vragen wilt stellen. Mijn persoonlijke ervaring is dat klanten daar vrijwel zonder uitzondering positief op reageren!

De volgende vijf vragen geven u vervolgens inzicht in wat uw klanten onderscheidend vinden.
  • Hoe zou u onze diensten of producten beoordelen op een schaal van 1 tot 10?
  • Op grond waarvan komt u tot deze beoordeling? Wat zijn de drie meest belangrijke resultaten of voordelen geweest die wij voor u hebben bereikt?
  • Hoe zou u deze resultaten of voordelen kwantificeren in termen van opbrengsten of besparingen?
  • Wat is het grootste verschil tussen de situatie voordat u gebruik ging maken van onze diensten en de situatie daarna? Kunt u dat verschil kwantificeren?
  • Als u ons zou aanbevelen bij een ander bedrijf, wat zou u dan als belangrijkste reden noemen?

Deze klantinformatie is niet alleen inhoudelijk bruikbaar voor uw waardepropositie. Het geeft u ook inzicht in de manier waarop klanten u ervaren, hoe ze dat verwoorden en wat de sterke kanten en de verbeterpunten zijn van u en uw dienstverlening.

Krachtig hulpmiddel

De antwoorden op deze vragen geven u  voldoende input om aan de slag te gaan met het beschrijven van een aantal redenen waarom klanten zaken met u doen. Daarmee kunt u een waardepropositie ontwikkelen die:
  • over een thema gaat dat klanten aanspreekt
  • concrete resultaten beschrijft
  • duidelijk maakt hoe u zich onderscheidt van anderen

Een waardepropositie die aan deze kenmerken voldoet is effectief omdat deze beschrijft wat de klant wil weten. Bij goed gebruik is het daarom een krachtig hulpmiddel dat het rendement van uw acquisitie verder verhoogt!
 

Marcel Hoefman

Marcel  Hoefman
Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële mogelijkheden willen halen. Marcel zegt wat hij denkt, gaat voor resultaat en is allergisch voor verkooponzin. Marcel is als zelfstandig trainer en ondernemer verbonden aan Kenneth Smit. Zijn columns schrijft hij op persoonlijke titel.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,4
(18 stemmen)
Reacties

Beste Marcel,
Goed punt om het belang van de waardepropositie aan te geven.
Klanten zijn zich er vaak niet van bewust wat de vraag nu écht is. Ze vragen een training. Training moet dan leiden tot een betere competentie van de verkopers, zodat ze meer verkopen.
Maar is dat echt wat de klant wil ? . Meer verkopen.!!!

Als bedrijf wil je toch waarde toevoegen bij je eigen klanten. Daarvoor moet je naast je eigen waarde, de waarde weten die een klant door jouw aanbod krijgt.
Dat zou het doel van verkopers moeten zijn.

Ze willen waarde, maar vragen een product. Hoe komt dat ?
Zoals je zelf al zegt. Vaak vindt een klant het zelf heel moeilijk de waarde die ze wensen of wensen te verkopen goed te omschrijven.

Bij BellHill hebben we daarom een model ontwikkeld dat de klant help de waarde van het gevraagde (of aangeboden) product te benoemen.
Samen met de klant. Trainen komt daarna.

Succes met waardecreatie.

Hans van de Breevaart

Goed stuk!

Waarde bepalen met de klant is vaak simpel te bereiken door een vraag en antwoordspel: Vindt u ook dat ....? wat heeft u liever: dit of dat?

Maar altijd wil de klant het gevoel hebben dat ze er beter van worden. Hoewel ook dan nog steeds belangrijk is dat de klant ook bij u als verkoper het 'goede gevoel' heeft. Wanneer de waarde wat al te gemakkelijk voor de hand blijkt te liggen, dan zijn veel klanten toch bang dat er ergens nog het spreekwoordelijke 'addertje onder het gras' ligt.

Wanneer de verkoper ook daar rekening mee houdt ('niet goed, geld terug'; 90 dagen omruilgarantie; prestatiecontracten) dan wordt je waardepropositie nog sterker!

Gitta

Goed concreet verhaal met de praktische voorbeelden.
Dank

Robbert Bosch

Ha Marcel, Goed artikel!
Kort, krachtig, eenvoudig en relevant.
Ik zal er nog wel eens naar teruggrijpen.
Dank, Robbert

Marcel Hoefman

Dank voor jullie reacties en aanvullingen. Veel succes met de vertaalslag naar jullie eigen salespraktijk!

Goed stuk. Vooral het gedeelte waar je actief bestaande klanten betrekt bij het formuleren van je waardepropositie.

Ronald van Dijk |  http://www.seospecialistexpert.nl

Goed art, ik heb me zelf de spiegel weer eens voor gehouden.

Mooi artikel. Ga je wel nadenken over de tekst in de offertes. Bedankt voor de tip

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..