De zeven hoofdzonden bij presenteren

Als u een goed betoog houdt, vergeeft uw publiek u vaak kleine foutjes zoals stopwoorden of onduidelijke dia's. Maar er zijn ook fouten die u niet vergeven worden, zelfs niet met een goed verhaal.

De zeven hoofdzonden bij presenteren

De lijst van dingen die fout kunnen gaan bij een presentatie is bijna oneindig. Zelfs voor de meeste geoefende sprekers is het ondoenlijk om overal rekening mee te houden. Maar veel fouten blijken dezelfde basis te hebben.

Hoofdzonden

In de zesde eeuw na Chr. heeft paus Gregorius I een lijst met zeven hoofdzonden samengesteld. Het gaat hierbij om zonden die aan de basis liggen van vele andere zonden. Ook presentaties ontkomen niet aan de invloed van deze hoofdzonden. Hoog tijd om de lijst te projecteren op uw betoog.

7. Acedia (gemakzucht – traagheid –luiheid)

Als u goed wilt presenteren zult u moeite moeten doen. Er zijn nog steeds te veel sprekers die niet  in zichzelf en hun presentaties investeren en zich tevreden stellen met een middelmatige (of zelfs ronduit slechte) performance. Werken aan uw presentatie betekent niet alleen voldoende voorbereiding voor ieder betoog, maar ook werken aan lange termijn verbetering. Lees boeken, lees blogs, volg een training en boek een presentatiecoach.  Investeer in uzelf.

6. Ira (woede – toorn – wraak –gramschap)

Als spreker moet u altijd controle houden. Ook als uw presentatie volledig uit de hand loopt zult u kalm moeten blijven.  Als de techniek niet werkt, ga dan niet op de organisatie schelden. Als iemand uit uw publiek uw presentatie saboteert, reageer dan niet sarcastisch. Boos worden op uzelf, uw publiek of een externe factor is het slechtste wat u kunt doen. U creëert de verkeerde sfeer en helpt uw geloofwaardigheid volkomen om zeep. Accepteer de situatie zoals die is en improviseer.

5. Gula (onmatigheid – gulzigheid – vraatzucht)

U vindt uw betoog ontzettend belangrijk en gaat er zonder meer vanuit dat het niet erg is om een paar minuten extra spreektijd te nemen. Uw publiek is dat echter niet met u eens. U beledigt uw toehoorders, door aan te nemen dat ze niets beters te doen hebben dan naar uw uitgelopen presentatie te luisteren. Al in de eerste minuut tijdsoverschrijding begint uw publiek te morren. Vijf minuten eerder eindigen wordt daarentegen bijzonder gewaardeerd.

4. Invidia (nijd – jaloezie – afgunst) 

Jaloezie komt voort uit de onjuiste veronderstelling dat mensen als goede sprekers worden geboren. U kent de excuses wel: 'Maar hij is een goede spreker', 'Zij kan zo makkelijk praten'. Jaloerse sprekers ontwikkelen niet hun eigen stijl, maar hebben de neiging om de stijl van een in hun ogen betere spreker over te nemen. Het gevolg: ze zijn niet meer authentiek.

3. Luxuria (onkuisheid – lust – wellust)

Heeft u last van zenuwen voordat u gaat spreken? Ga niet op zoek naar een trucje om uw zenuwen de baas te blijven. Veel (slechte) presentatiecoaches raden het aan om u zich uw publiek naakt voor te stellen. De mensen voor u zouden daarmee net zo kwetsbaar lijken als u zich voelt. Mogelijk geeft dit u heel even een comfortabel gevoel, maar het zal u niet helpen om beter te spreken. Sterker nog: het zal u waarschijnlijk alleen maar extra afleiden van uw inspanningen om contact te maken met uw publiek en een overtuigend betoog neer te zetten. Leer om uw zenuwen in goede banen te leiden in plaats van trucjes te gebruiken.

2. Avaritia (hebzucht – gierigheid)

De gedachte dat meer altijd beter is veroorzaakt hebzucht. Veel sprekers gaan voor kwantiteit: meer slides, meer bullets, meer feiten, meer cijfers, meer details. Maar op hoge snelheid zoveel mogelijk informatie erdoorheen jagen, dat levert geen waardevol betoog op. Uw publiek kan maar een beperkte hoeveelheid informatie opnemen. U zult moeten kiezen welke ene boodschap onthouden moet worden.

1. Superbia (hoogmoed – hovaardigheid – ijdelheid)   

De grootste hoofdzonde die u als spreker kunt begaan is denken dat het om u gaat. Voor de duidelijkheid: Het gaat niet om u, het gaat niet om uw indrukwekkende slides met bedrijfslogo en fantastische 3D grafieken en het gaat niet om uw spetterende openingsstunt.
Spreken in het openbaar gaat over uw publiek en de boodschap die u wilt meegeven.

Bekijk uw presentatie eens vanuit het perspectief van uw publiek en zie hoe alle hoofdzonden als sneeuw voor de zon verdwijnen:

  • U ziet in dat u zult moeten voorbereiden (acedia).

  • U zult uw publiek niet willen opzadelen met uw problemen (ira).

  • U zult de tijd respecteren die u door uw publiek wordt gegund (gula).

  • U zult zien dat juist u geknipt bent om de boodschap te verkondigen (invidia).

  • U zult zich richten op contact maken, in plaats van op het de baas worden van uw zenuwen (luxuria).

  • U richt al uw peilen op één belangrijke en makkelijk te onthouden boodschap (avarita).

Arthur   Sevenstern

Arthur Sevenstern

Als presentatiecoach maakt Arthur Sevenstern de verkoop- en marketing effectiever bij veel B2B ondernemingen. Daarnaast is hij een veelgevraagde gastdocent, spreker en dagvoorzitter.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(26 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Thomas

" ...sprekers ontwikkelen niet hun eigen stijl, maar hebben de neiging om de stijl van een in hun ogen betere spreker over te nemen. Het gevolg: ze zijn niet meer authentiek."
Dit heb ik elders ook al gehoord of gelezen. Presentatietips en trainers verkrachten dan toch ook je authenticiteit!?
Gewoon shoppen bij referentie sprekers zoals Steve Jobs, Andy Harington, Geert Hoste, Jeroen Meus, … hier wat pakken, testen, en daar laten vallen

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..