Ontdek het gevoel van de klant

U kunt achteraf ontdekken hoe uw klant zich voelde tijdens het gesprek, wanneer uw aanbod wordt afgewezen. Of u kunt tijdens een gesprek de stemming peilen en slim inspelen op de reactie!

Ontdek het gevoel van de klant

Kopen doen klanten voor een belangrijk deel op gevoel. Gevoel over zowel uw persoon als over de producten of diensten die u aanbiedt in relatie tot de oplossing die ze zoeken. Door in het gesprek te achterhalen waarin u aansluiting bij elkaar vinden, vergemakkelijkt u de aankoop voor de ander.

Praktijkvoorbeeld

Als onderdeel van een trainings- of coachtraject ga ik vaak op stap met de salesmanager, verkopers en andere commerciële kanjers. Zo ook een keer met een pittige dame die wervelend het dienstenpakket van haar organisatie onder de aandacht wist te brengen. In de afrondende fase van het gesprek vroeg ze aan de directeur van het bedrijf waar we op bezoek waren: 'Krijgt u een goed gevoel van mij?' De arme man verschoot direct van kleur en wist zich even geen goede houding te geven. In reactie daarop stamelde de salesmanager geschrokken dat ze bedoelde, of hij het gevoel had dat zij deze klus voor zijn bedrijf zou kunnen klaren. Het gesprek draaide gelukkig weer snel bij en het bedrijf heeft de opdracht ook aan haar gegeven. Een ongemakkelijke situatie, maar wel één die in de kern heel krachtig is.


Los van de woorden die de salesmanager uit het voorbeeld koos, is het zeker slim om tijdens het gesprek met een potentiële klant al af te tasten of het aanbod dat u doet interessant genoeg is. Soms hebt u een goede klik met iemand, het gesprek verloopt soepel en aangenaam en voor uw gevoel is de opdracht al bijna binnen. Dan komt het toch nog wel eens voor dat u de opdracht niet krijgt of dat deze zelfs naar een andere aanbieder is gegaan. En omdat voorkomen beter is dan genezen, doet u er verstandig aan om tijdens het gesprek al te polsen hoe uw gesprekspartner er over denkt. Bijvoorbeeld met vragen als 'Heeft u het gevoel dat ik u hiermee een goede oplossing biedt?' of 'Sluit dit aanbod wat u betreft goed aan bij uw wensen?'

Geeft iemand een bevestigend antwoord, haak daar dan op in door te vragen op welke termijn hij of zij de definitieve beslissing wil nemen. Of door te vragen welke informatie u nog kunt geven om de persoon bij diens beslissing te helpen.

Geeft iemand een onduidelijk of ontwijkend antwoord, dan is dat ook een goed aanknopingspunt om op door te vragen. In sommige gevallen kunt u dat vrij direct doen: 'Ik merk wat twijfel bij u, klopt dat? Wat kan ik doen om dat weg te nemen?' In andere gevallen vraagt u bijvoorbeeld waar de beslissing op gebaseerd wordt. U checkt dan voor uzelf meteen of alle punten behandeld zijn en geeft een korte samenvatting hierover.

Blijf altijd open en vriendelijk en geef de ander niet het gevoel dat u hem of haar onder druk zet, maar vergeet nooit dat u met vragen belangrijke stappen vooruit kunt maken.

Vragen staat vrij, doe er uw voordeel mee!

Danielle de Jonge

Danielle de Jonge
Daniëlle de Jonge helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn, met als doel: klanten vinden èn behouden. Zij is expert op het gebied van acquisitie en helpt bedrijven om persoonlijke en schriftelijke communicatie onderscheidend in te zetten.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(9 stemmen)
Reacties

Filip Boyen |  http://www.filipboyen.be

Interessant artikel

hou ook rekening met de lichaamstaal van uw klant/prospect.
bekijk analyseer en gebruik de lichaamstaal signalen die je ziet en ontdek wat Uw klant/prospect echt denkt of voelt

Danielle de Jonge |  http://www.commercielecommunicatie.nl

Bedankt voor je reactie en compliment, Filip. Letten op de lichaamstaal van je gesprekspartner is zeker verstandig en kan richting geven aan het gesprek.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..