Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 24.213

Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact

De meesten onder ons hebben begrepen dat het belangrijk is een duidelijk doel voor ogen te hebben bij een klantenbezoek. Wat voor velen minder duidelijk is, is hoe we dit aanpakken. Een 'emotionele strategie' is van groot belang. 

Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact

Vrijwel elke training in verkooptechnieken is gericht op communicatie-technische inzichten. Verkooptrainingen gaan steevast voorbij aan de emotionele strategie die zo belangrijk is om u te verzekeren van resultaten vandaag en die van morgen.

Het is naast uw doelstelling belangrijk om vier zaken voor ogen te houden. Vier dingen die u in elk klantencontact absoluut moet doen: enthousiasmeren, informeren, motiveren en inspireren. Of - zoals ik in trainingen wel eens durf stellen - uzelf en de klant 'eren'.

Enthousiasmeren
Niets is belangrijker om een verkoop veilig te stellen, dan aan de klant enthousiasme over te dragen voor uw aanbod. Wanneer een klant (of het nu de aankoper is, de beslisser of wie dan ook) enthousiast is over wat u te bieden hebt, heeft u hem het sterkste argument voor uw aanbod gegeven.

Enthousiasme impliceert immers vertrouwen, de juiste verwachting en het feit dat het aanbod echt een meerwaarde voor de organisatie zal betekenen. Enthousiasme overdragen is alleen mogelijk als u de wensen, noden en verwachtingen van uw klant bijzonder goed begrijpt. Vragen stellen is dus een eerste stap.

Informeren
Informeren wil zeggen dat u de klant van die informatie voorziet die hij nodig heeft om een duidelijk inzicht te hebben in wat samenwerking zou kunnen betekenen. Hoe enthousiast iemand ergens ook over kan zijn, zonder informatie zal hij of zij geen beslissing nemen, en zeker de genomen beslissing niet kunnen verantwoorden naar zichzelf en naar de rest van de organisatie toe.

Motiveren
Motiveren gaat over het aanzetten van de klant tot het ondernemen van een actie. Dit kan het tekenen van een bestelbon zijn, het aanvragen van een offerte, het starten van een proefproject, het opnemen van uw aanbod bij de volgende meeting, u introduceren bij anderen binnen de organisatie enz.

Dit gaat steeds over het directe doel van uw afspraak. Het doel waar we in de inleiding van dit artikel over spraken. U wilt de klant motiveren (na hem geënthousiasmeerd en geïnformeerd te hebben), om het doel dat u vooropstelde toe te staan.

Inspireren
De meeste verkopers, inclusief vele toppers, stoppen daar. De deal is binnen (of niet) en het nut van het contact lijkt voorbij te zijn. Maar ze hebben het mis. Er is een vierde belangrijk aspect dat u helpt meer, veel meer te verkopen. Het is een aanpak (uit de training virale verkooptechnieken) die zich richt op het gebruiken van de positieve impact die u met uw gesprek gehad heeft.

Stel u even de vraag:

Wat zou ik willen dat deze klant over mij en mijn aanbod zal vertellen aan anderen?

Vervolgens moet u de klant inspireren om dit ook effectief te gaan verkondigen. Indien u denkt dat dit op te lossen is door er gewoon om te vragen, dan heeft u het mis. Dit is niet het moment om direct te zijn. Het is mogelijk nadat de klant reeds een tijdje met u samen werkt en tevreden is, net als het vragen om referenties.

Hier moet u de spontane wil van de klant aanwakkeren om uw ambassadeur te worden. Dit doet u door de klant zodanig te inspireren dat hij, als vanzelf, uw boodschap zal uitdragen. 

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,1
(20 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

toon huijbregts |  http://www.wvk-groep.nl

elke week een beetje is heel mooi en te doen
dus doen groetjes
toon huijbregts

Herlinde

Schitterend artikel! Enthousiasme werkt aanstekelijk en daar begint alles mee...

Filip Boyen |  http://www.filipboyen.be

Goed artikel.

enthousiasme is fantastisch.
gebruik steeds een open en positieve lichaamstaal om je woorden te ondersteunen en succes is (wellicht) gegarandeerd)

J.Lammertsma |  http://jlammertsma@gmail.com

Helemaal mee eens, zonder enthousiasme verkoop je niks.
Als je geen enthousiasme hebt in de verkoop kan je beter een andere job zoeken.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Account Management
Acquisitie
Consultative / Solution Selling
Klantgerichtheid
Leadgeneratie
Netwerken
Offertes schrijven
Onderhandelen
Overige
Presenteren
Retail
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?