Do’s en don’ts voor bij de receptie

Tips & Advies Verkoop
Uit Tips & Advies Verkoop

U meldt uzelf bij de receptioniste en zegt: "Ik kom op bezoek voor meneer Snelman." De reactie is meestal iets in de zin van: "Ik zal meneer Snelman roepen, gaat u maar eventjes zitten. Kan ik u iets te drinken aanbieden?"

Do’s en don’ts voor bij de receptie

Het zijn twee voorstellen die u beter kunt afslaan. Door te gaan zitten maakt u straks op uw gesprekspartner een passieve indruk. Het is uw eerste bezoek. Dus kent u uw gesprekspartner niet. Deze komt op u af en kijkt op u neer. Het is een valse start.

Loop zo min mogelijk risico
Het is verstandiger om te blijven staan. Zeg simpel: Bedankt, maar ik heb lang in de auto gezeten en strek eventjes mijn benen. Geef ondertussen uw ogen de kost. Kijk eens welk leesvoer er ligt. Staat er nog iets interessants in? Welke indruk maakt het bedrijf op u? Door te blijven staan en rond te kijken, leert u het bedrijf alvast kennen en maakt u een veel actievere indruk. Bovendien opereert u meteen op hetzelfde niveau wanneer uw gesprekspartner op u afloopt.
Tip. Glimlach en maak tegelijkertijd oogcontact.

Waarom koffie of thee afslaan?
Hopelijk hoeft u niet lang te wachten. De kans is dus groot dat uw gesprekspartner arriveert voordat u uw drankje opheeft. U wilt geen rommel achterlaten en loopt met uw koffer in de ene hand en uw drankje in uw andere hand achter uw contact aan. Je moet er niet aan denken dat het drankje ergens op de vloer belandt. Of nog erger: uw gesprekspartner stopt abrupt en u loopt met het drankje tegen hem of haar aan.

Onnodig wachten voorkomen
Soms duurt het erg lang voordat uw contact verschijnt. De oorzaak? Hij keek voor de afspraak op z'n horloge en dacht: Hm.. ik kan nog wel eventjes een klusje opknappen! Helaas duurt het langer dan verwacht. De oplossing? Kondig uw komst vanuit de auto aan. Bel en zeg: Ik ben vlak bij u in de buurt. Komt het uit dat ik iets eerder ben? Hij begint geen nieuwe taak en er is een goede kans dat uw gesprekspartner u in de receptie opwacht. Let op. Doe dit niet te vaak bij dezelfde klant. Dan ziet hij het als een trucje.

Tip
Zorg er bij een eerste contact voor dat u een actieve houding aanneemt - onderuit op de bank met koffie is geen ideale startpositie.
Tips & Advies Verkoop

Tips & Advies Verkoop

Dit artikel komt uit een adviesbrief van uitgeverij Indicator.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,3
(32 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Iwan Peerkhan |  http://caleonsecurity.nl

Uit mijn tijd als inkoper heb ik de volgende ervaringen:
1. staande salesmensen kwamen vaak gejaagd, onrustig en te "eager" over;
2. drankje afslaan oke... jammer dat je niet van onze gastvrijheid gebruik wilt maken.
3. ik zie ook wel dat je je handen vol hebt, dus neem ik je koffie mee of we laten 'm staan, krijg je later een nieuwe.

Mijn tips:
staand of zittend: gedraag je rustig en geniet van de omgeving of de lectuur.
Als je handen te vol zijn, "vergeet" dan de koffie en vraag in de vergaderzaal een nieuwe.
Het negatieve effect van "neerkijken" wordt hersteld als je pas een hand geeft als je volledig staat (rustig, gebalanceerd opstaan, dan pas de hand uitreiken).

Just my two cents.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..