Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn

Als eigenaar van een commercieel bedrijf met zo'n 80 fulltime medewerkers worstel ik met de vraag hoe om te gaan met Twitter en Facebook en LinkedIn.

Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn

En toch moet ik snel zijn. Denk ik. Een jaar geleden waren deze onderwerpen op congressen en seminars not done. Nu maakt het deel uit van vaak verhitte discussies. Hoe moet ik als bedrijf omgaan met dit medium? Investeren of afwachten?

In juni moest ik naar New York. Vanwege bovenstaande vraag heb ik vier afspraken gemaakt met bedrijven via de Entrepreneurs' Organization, een wereldwijd netwerk van groei-ondernemingen waar ik lid van ben. Met hen heb ik gesproken over Twitter en Facebook. Een paar zaken vielen mij sterk op:

1. Iedereen doet het
Je kunt geen krant, TV, internetpagina of brochure openen of er staat Follow us on Twitter/Facebook. Of het nou lokale bedrijven zijn of grote multinationals, BtoB en BtoC. Alles en iedereen lijkt te zijn geïnfecteerd met dit 'virus'.

2. Het gebruik is verre van professioneel
De bedrijven die ik gesproken heb, zien – nog – geen toegevoegde waarde in het medium. Ze zien het als een noodzakelijk kwaad waar je aan mee moet doen. Als je het niet doet, wordt je niet gezien en ben je uit de 'loop'. Dat is voor hen de belangrijkste reden om mee te doen.

3. Content
De content is een probleem. Ze hebben er moeite mee om zinvolle informatie via Twitter of Facebook te verspreiden. En wat wel zinvol is, willen ze niet delen op een openbaar medium.
En ze zijn daarin niet de enigen: ze worden gek van de onzin die verspreid wordt door de bedrijven die ze zelf volgen.
 
4. Ze investeren in extra medewerkers om het goed op te zetten
Ondanks hun sceptisme hebben alle bedrijven waar ik geweest ben de laatste 12 maanden medewerkers aangenomen om het intern beter op poten te krijgen. Bij twee bedrijven betrof het iemand die 20 uur per week werkt, bij de 2 andere bedrijven was het zelfs een full-timer!. Let wel: het waren allemaal bedrijven in of rond Manhattan, dus niet representatief, maar toch…

Conclusie? Geen conclusie. Maak mij maar gek. Wat is er toch aan de hand? Zouden deze media ook zo succesvol zijn geweest met een inschrijfgeld van €100,-?

En tot mijn ergernis zie ik hoe een concurrent van ons het actief toepast en al haar successen en kansen deelt op Twitter. Ik krijg het idee dat ze enorm groeien. Maar via de achterdeur hoor ik dat het daar helemaal niet zo goed gaat. Wat is waar?
 
Ik ben er dus nog niet uit.
Wat ik wel weet is dat we er meer aandacht aan gaan besteden.
Ik heb een Twitter-account aangemaakt (u kunt me volgen op Andre Hagelen) en beloof mezelf alleen zinvolle informatie te delen. Daar hoort dit artikel niet bij. Denk ik…

André Hagelen
Search & Results

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Social Media
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(44 stemmen)
Reacties

Thomas Langerwerf |  http://www.010notaris.nl

Beste Andre,
Wat is de toegevoegde waarde van alle social media?
Draagt het bij aan vindbaarheid van je product portfolio?

Wat 010NOTARIS wenst bereiken is marktdominantie. Het informeren van ons publiek (heel NL en Vlaanderen) over onze producten, op het gebied van risicospreiding en niet de fiscus. Onze bereopsorganisatie laat na in de taal van de mensen te spreken. Dan nemen wij dat graag over met spreuken als:
- voor wie kiest u, de staat of uw kinderen?
- stuur de Jager Bos achterna;
- 1 BV is geen BV;
- samenwonen en niet aan elkaar denken?
- geen huwelijkse voorwaarden of testament? De fiscus op 1, niet elkaar of de kinderen.

Als service organisatie moeten wij elke dage verbeteren en zijn wij nooit klaar.

De klant is koning en onze service kan iedere dag beter, sneller, efficienter, anders en duidelijker.

Social media gebruiken wij intern om ons zelf te verplichten bij te blijven en top of mind van onze klanten en mogelijke klanten te komen.

Grote effecten in sales (de klant) zien wij (nog) niet, doch interne service levels en exposure naar buiten toe in de branch stijgen. De lat moet iedere dag hoger.

We sparren graag verder.

Succes en onderneem ze.

Thomas Langerwerf
24/7 passie in service
Strakke tarieven
Geld verdienen voor de klant
Alles = makkelijk
p.s.
Sinds een paar dagen is 010NOTARIS Rotterdam open for business. 1 webredacteur in dienst. Begonnen vanaf dag 1 = 01.02.2011

Hallo André,
Ik zou bijna in telephatie gaan geloven.
Gisteren las ik een boek van de econoom Ha-Joon Chang, docent aan de universiteit van Cambridge. Ook hij noemt het een noodzakelijk kwaad en beschrijft o.a. waarom, bijvoorbeeld, de telegraaf en de wasmachine voor een meer revolutionaire omwenteling zorgden.
Groeten !

P.S.,
Vergat te melden dat Ha-Joon Chang o.a. de telegraaf en de wasmachine vergelijkt met internet.
En...... heel jammer dat mensen als Thomas Langerwerf de site misbruiken voor reclame!

Marvin Sutherland |  http://www.beroemdopinternet.nl

Hi Andre,

Een paar tips!
1. werk vanuit je company & personal brand. Hoe wil je in de markt bekend staan.

2. Koppel Linkedin, Twitter en een interactieve weblog aan elkaar om je Brand te versterken.

3. Start een dialoog en GEEF waarde. Door te geven krijg je steeds meer volgers die een dialoog met je aangaan.

Hoeveel tijd investeren? minimaal 15 minuten per dag.

p.s laat je niet gek maken!!!

Marvin Sutherland
www.beroemdopinternet.nl

Daphne Medik |  http://www.dmmcommunication.nl

Beste André,

Ter aanvulling op de goede tips van Marvin: wat de meeste bedrijven fout doen is dat zij Social Media niet benaderen vanuit de marketingfilosofie (wat wil de klant) maar vanuit zichzelf.

Marketing oude stijl werkt niet meer, zoveel is duidelijk. Wat wel werkt is het delen van kennis en informatie. Daarmee versterk je de gunfactor: mensen werken bij voorkeur met mensen die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen. Als je vaak nuttige informatie deelt, wat goedkoop en gemakkelijk te realiseren is via social media, zul je dus uiteindelijk vanzelf nieuwe klanten gaan aantrekken.

Snel scoren is er alleen niet bij: je kunt pas oogsten als je eerst gezaaid hebt.

Als je meer wilt weten, kom dan naar mijn gratis Introductieseminar Social Networks op 7 maart. Voor info/inschrijven:
http://tiny.cc/ov0l1

Jos Verheijden |  http://www.momentvoorcoaching.nl

Ik gebruik Twitter in combinatie met mijn blog en Youtube.
In alle drie vind je mijn missie terug.
Via Youtube filmpjes maak ik complexe vraagstukken op een ludieke manier heel eenvoudig en verhelderend.
Op de blog schrijf ik vervolgens inhoudelijke artikelen met het Youtubje er in.
Via Twitter maak ik ze bekend.
Daarna verwijs ik op de websites en Linkedin weer naar deze media.
Ziet er indrukwekkend uit als ik het zo schrijf, maar ik ben er toch maar een paar uur per week mee bezig.
Door vanuit mijn missie te schrijven, blijf ik ook heel dicht bij mezelf.
Als je het wilt bekijken:
Twitter: JosVerheijden
Youtube: http://www.youtube.com/user/JosVerheijden
Blog: http://www.momentvoorcoaching.nl
Linkedin: Jos Verheijden

Milko van den Wollenberg |  http://www.XeloQ.eu

Hallo Andre,

Van Ondernemend Hoofddorp kreeg ik een vraag voor het nieuwe nummer van hun Magazine.

De vraag was: Social media: wat doet u er mee?

Het komend nummer van Ondernemend Hoofddorp Magazine krijgt als rode draad "social media". En daarom willen we graag weten of ook u daar (zakelijk) gebruik
van maakt.

* Werkt u bijvoorbeeld met LinkedIn, Facebook en/of Twitter?
* Hoe maakt u daar gebruik van?
* En wat heeft het u opgeleverd?


Mijn antwoord zet ik hier 1:1 neer. Zo gebruiken wij het. Doe er je voordeel mee.

Goeie business!
Milko van den Wollenberg


--------


Hi Anneke,

Kijk eens hier:



Twitter: http://twitter.com/XeloQ_VoIP

Hyves: http://xeloq.hyves.nl/

Facebook: http://www.facebook.com/XeloQ

Sokule: http://www.sokule.com/postit/XeloQ_VoIP

Google Buzz: http://www.google.com/profiles/xeloqltd

Wordpress Blog: http://xeloq.wordpress.com

Youtube: http://www.youtube.com/user/XeloQCommunications


En dan persoonlijk op titel ook nog LinkedIn. Ook wat van mijn collega's.


Mwaahhhh....we doen er wel wat mee ja.... ;-) Twitter, blog en Facebook het meest.


Met twitter reageren we op de markt, op klanten, geven we tips, soms voordeelacties, aankondigingen, storingen, links naar aanverwante artikelen en soms ook iets wat totaal niets met ons vakgebied te maken heeft. Gebruik van de # veelvuldig, Tweetdeck als applicatie om alles te checken en leuke reacties te geven en / of bezoekers op de website en nieuwe klanten als gevolg.

Dat werkt dus best wel. Maar het is een combinbatie van alles. En je moet er wel minimaal een uurtje per week wat mee doen.

Blog ook om beter in de zoekmachines te komen; Facebook omdat we via Facebook met klanten chatten en een communitygevoel te creeren. Alles bij elkaar levert het visibility op. En dat is wat je wilt.
Ook linken we de tweets tussen de diverse platformen. Ontstaat er een beetje dynamiek

Groet
Milko

Roeland |  http://www.tmc.nl

Volgens mij is het per branche verschillend. De ICT en communicatie lopen hier bijvoorbeeld verder mee voorop dan de bouwsector of de financiële wereld.

2 tips:
• Vraag eens aan je klanten welke toegevoegde waarde zij er in zien als je uitingen doet via de social media. Wat moet/kun je extra doen? Dit levert ongetwijfeld enige info/inzichten op.
• Experimenteer er eens mee. Wat levert het je op, wat zijn de reacties (zijn ze er überhaupt) en vooral hoe voel je jezelf hierbij.

Mijn credo is (misschien wat eigenwijs) ik doe het op mijn manier en laat me het hoofd niet gek maken. Kortom ik blijf mijn eigen normen, waarden en werkwijze hanteren. Uiteraard blijf ik hierbij voldoende kritisch naar mezelf en mijn omgeving kijken, een te halstarrige houding gaat je ook opbreken.
Conclusie voor mij tot nu toe: van Twitter maak ik minimaal gebruik. Overige social media (als LinkedIn) zijn voor mij een bron van informatie en inspiratie.

bastiaan van Achterbergh |  http://www.lerensnellezen.nl

Dit zijn vraag stukken die iedereen wel eens tegen komt

Sayna |  http://www.sayns.nl

Goedenavond André,

Je hebt een leuke uiteenzetting van veelal de insteek van social media. What is in the name? --> social = sociale media en zo zouden meer bedrijven het ook succesvol kunnen inzetten. Toevallig heb ik vandaag ook een blog geschreven over social media marketing & management, waar je het allemaal voor kan inzetten... Klantcontact-management middel (CRM), marktmonitor, top-of-mind en vanzelfsprekend interactie & diagloog... Lees er meer over in mijn blog:
http://saynscreativecommunication.blogspot.nl/2013/04/social-media-crm.html

Succes! En nog een laatste tip begin niet, omdat het móet, maar omdat je gelooft in 'sharing is caring'. OmJe gunt je klant het beste, en dat is wat jouw bedrijf bied.

Fijne avond!

Schitterend artikel
Hoedat je sociale media gebruikt bewijst dit artikel: er ontstaat interactie.
Social media zijn niet bedoeld om reclameboodschappen te gaan verspreiden of te gaan vertellen hoe goed je wel bent.
Ze zijn wel geschikt (zoals deze draad) om interactie te creëren.Via twitter kan dit via de hashtag # waardoor er een publieke chat ontstaat.
Zeer effectief zijn de hashtags verbonden aan een presentatie, netwerk event, online webinar, … waarbij de deelnemers indrukken of ideeën kunnen uitwisselen en tussen de miljoenen tweets elkaar terugvinden. Gelijkgezinden kunnen elkaar zvinden. Dit leidt meestal tot volgers.

Precies waar ik ook moeite me heb. wat te doen en hoe!!??

petra van der heide |  http://www.vitalityfor2.nl

Eindelijk een eerlijk stuk. Ik heb het idee dat de rest een soort 'Fake it till you make it' is. Ook ik doe niet mee met de Twitter hype omdat ik dan geen idee meer heb wat er met mijn informatie gebeurt. Maar ook ik heb mij er nog niet echt in verdiept.

Marvin Sutherland |  http://www.essentialbi.nl

Hi Andre (en anderen),

Belangrijkste tips (naast de vorige drie)

4. Bepaal eerste je doel: wat wil je met Social media bereiken? Waar zitten je (potentiële) klanten? Wleke kanalen gebruik je dan?

Wat heeft voor mij gewerkt? Wij zijn gestart met Linkedin en Twitter. Facebook gebruik ik privé. Ik heb een Company Page op Facebook gemaakt, maar kreeg niet de juiste klanten (die mij passen).

Twitter gecombineerd met Twitter heeft me geholpen om 3 trainers te vinden. Door #Teambuilding en #Profile Dynamics, heb ik wel leads gekregen, die ik anders niet zou hebben gekregen.
Linkedin en Twitter moet je wel linken (met de juiste zoekwoorden) met je weblogs, anders heb je er niet zoveel aan.

5. Huur een HBO student in die voor jou de Social Media onderhoudt. Geef wel duidelijke doelen mee (zie punt 4)


Marvin Sutherland

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..