De echte betekenis van het begrip niche
Bron: Get Clients Marketing en Acquistitie Tips
Ieder zichzelf respecterende marketingdeskundige weet dat je om echt succes te hebben als bedrijf, je een niche moet kiezen. Maar wat is een niche eigenlijk en hoe vind je hem?
Veel mensen denken dat een niche "een gat in de markt is". Het zou een hoekje zijn dat nog door niemand is ingevuld. Ze denken dat ze om hun niche te vinden, op zoek moeten naar dit gat. Maar wat betekent het woord niche werkelijk?
Het woord niche heeft verschillende betekenissen. De bekende betekenis is die van "nis": een holte in de muur. Maar het begrip niche dat in de marketing wordt gebruikt, heeft niet daar mee te maken. Het woord is afkomstig uit de biologie waar het afgeleid is van het Franse se nicher, dat "zich nestelen" betekent. betekent. Een niche betekent daar "het geheel van omgevingsfactoren die van belang zijn voor handhaving van een planten- of diersoort" (Van Dale).
Een niche is dus een plaats waar een dier of plant in het ecosysteem het meest tot zijn recht komt, omdat er de natuurlijke voordelen aanwezig zijn om te kunnen overleven. De juiste voedingsstoffen zijn er in overvloed en gemakkelijk bereikbaar.
En dat is precies wat een goedgekozen niche ook voor een ondernemer betekent. Het is een plek waar de ondernemer op een gemakkelijke manier tot voorspoed kan komen en zich gevoed voelt door de mogelijkheden die er zijn, waardoor hij in de competitie een voorsprong kan bereiken.
In tegenstelling tot de betekenis van “gat in de markt” geeft de betekenis van “voedzaam nest” dus veel meer richting aan waar je je niche kunt vinden. Hij geeft aan wat essentieel is voor een goeie niche:
- je spreek de taal en hebt affiniteit met de mensen met wie je werkt - omdat je zelf deel uit maakt of hebt gemaakt van deze groep mensen
|