Sales op het Internet

De echte betekenis van het begrip niche

Bron: Get Clients Marketing en Acquistitie Tips

Ieder zichzelf respecterende marketingdeskundige weet dat je om echt succes te hebben als bedrijf, je een niche moet kiezen. Maar wat is een niche eigenlijk en hoe vind je hem?

De echte betekenis van het begrip niche

Veel mensen denken dat een niche "een gat in de markt is". Het zou een hoekje zijn dat nog door niemand is ingevuld. Ze denken dat ze om hun niche te vinden, op zoek moeten naar dit gat. Maar wat betekent het woord niche werkelijk?

Het woord niche heeft verschillende betekenissen. De bekende betekenis is die van "nis": een holte in de muur. Maar het begrip niche dat in de marketing wordt gebruikt, heeft niet daar mee te maken. Het woord is afkomstig uit de biologie waar het afgeleid is van het Franse se nicher, dat "zich nestelen" betekent. betekent. Een niche betekent daar "het geheel van omgevingsfactoren die van belang zijn voor handhaving van een planten- of diersoort" (Van Dale).

Een niche is dus een plaats waar een dier of plant in het ecosysteem het meest tot zijn recht komt, omdat er de natuurlijke voordelen aanwezig zijn om te kunnen overleven. De juiste voedingsstoffen zijn er in overvloed en gemakkelijk bereikbaar.

En dat is precies wat een goedgekozen niche ook voor een ondernemer betekent. Het is een plek waar de ondernemer op een gemakkelijke manier tot voorspoed kan komen en zich gevoed voelt door de mogelijkheden die er zijn, waardoor hij in de competitie een voorsprong kan bereiken.

In tegenstelling tot de betekenis van “gat in de markt” geeft de betekenis van “voedzaam nest” dus veel meer richting aan waar je je niche kunt vinden. Hij geeft aan wat essentieel is voor een goeie niche:

- je spreek de taal en hebt affiniteit met de mensen met wie je werkt - omdat je zelf deel uit maakt of hebt gemaakt van deze groep mensen 
> Lees verder op Get Clients Marketing en Acquistitie Tips
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,6
(215 stemmen)
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Annoniem

Ik was aan het zoeken naar de betekenis "een gat in de markt" omdat ik dat moet weten voor een toets nederlands van morgen. En ik heb nog twee anderen toetsen wat heel vervelend is van die leraren.
Wij hebben ook een leven!!!!

Hans

Goede uitleg

Achabwi

Een zeer duidelijke verklaring!

The true meaning of the term "niche" lies in its specificity and targeted appeal. It's about finding a unique space within a larger market where a particular product or service can thrive. If readers are intrigued by the topic of gaming, they should definitely check out Rocketplay13 for an immersive experience.

Bij het vinden van je niche is het belangrijk om naar je eigen ervaringen en interesses te kijken. Waar voel je je het meest op je gemak? Welke gemeenschappen of groepen begrijp je goed omdat je er zelf deel van uitmaakt? Deze vragen kunnen je helpen om een niche te vinden waarin je niet alleen kunt overleven, maar ook kunt floreren.

dinosaur game |  https://dinosaur-game.io

Het begrip niche verwijst naar een specifiek, vaak klein en gespecialiseerd segment van een markt, doelgroep of vakgebied. Het wordt gebruikt om een gebied te beschrijven waarin er weinig concurrentie is, maar waar wel een duidelijke vraag bestaat.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..