Ken de non-verbale verkoopsignalen!

Tijdens het verkoopgesprek kies je een moment om de koop af te sluiten. Het juiste moment hiertoe wordt bepaald door de koopsignalen die de klant afgeeft. Als de klant geïnteresseerd is in de aankoop van je product zal dit aan zijn woordkeus te merken zijn. De klant spreekt zich dan positief uit over de voordelen van je product, zonder gebruik van woorden die twijfel uitdrukken zoals misschien, waarschijnlijk of enigszins. 

Ken de non-verbale verkoopsignalen!

Maar ook non-verbaal zal de klant zijn belangstelling laten blijken. Als de klant bijvoorbeeld tevreden achteruit gaat zitten, terwijl hij zegt dat jouw product hem wel aanspreekt, moet je dit natuurlijk als een koopsignaal interpreteren. Veel klanten die enthousiast zijn over jouw product, zullen dit met woorden misschien nog niet meteen willen laten blijken. Non-verbaal zal in de meeste gevallen hun positieve instelling wel duidelijk merkbaar zijn. Ze kijken je aan met een vriendelijk gezicht, lachen makkelijk en nemen een open en belangstellende lichaamshouding aan. Als de verkoop een tastbaar product betreft, zullen ze daar telkens weer naar kijken of het aanraken.


Frank van Marwijk
Lichaamstaal.nl

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is gespecialiseerd in lichaamstaal. Hij is oprichter van Lichaamstaal.nl en Bodycom, een training- en adviesbureau op het gebied van lichaamstaal / non-verbale communicatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,4
(29 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

ronald sluiter - ViCre |  http://www.vicre.nl

Geachte meneer Van Marwijk,

U heeft gelijk. het is een zeer belangrijk onderdeel van een salesproces. Ik denk dat het voor veel salesmensen nog onderbelicht is. Mensen doen zaken met mensen en non-verbale communicatie is inderdaad erg belangrijk. Het leuke is ook dat een lichaam niet kan liegen. Ik heb ooit geleerd dat een "kopende partij" non-verbale communicatie kan "faken" en je op het verkeerde spoor kan zetten. Er is echter 1 ding wat wel zeer goed werkt en dat is recht in de ogen aankijken....op dat moment zal de eerlijkheid naar voren komen....

Nogmaals, ga zo door, want ik lees af en toe uw website met handige tips!

Met vriendelijke groet,

Ronald Sluiter
ViCre - Sales Intelligence

Ludo Jose

Ik vond het een heel leerzame tekst

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..