De kortste tijd om het verkoopvak te leren

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Er zijn veel trainingen, maar geen gedegen opleiding. Als die opleiding al zou bestaan, hoeft deze maar 5 minuten te duren.

De kortste tijd om het verkoopvak te leren
Tijdens een netwerkbijeenkomst, waar veel jonge en creatieve ondernemers bijeen waren, kreeg ik van een marketingspecialist een bijzondere vraag voorgelegd: wat is de kortste tijd die je nodig hebt om mensen het verkoopvak te leren?

Veel commerciële mensen zullen op deze vraag antwoorden dat het verkoopvak niet te leren is. "Goede verkopers worden geboren, niet gemaakt" krijg ik dan te horen. Inderdaad is er in ons land geen goede opleiding tot verkoper. Je kunt natuurlijk kiezen uit talrijke cursussen en trainingen, maar een gedegen, bijvoorbeeld academische opleiding voor het commerciële vak bestaat niet.

Als die opleiding al zou bestaan, behoeft deze maar 5 minuten te duren. Mijn antwoord aan de marketingspecialist was dan ook: het vak verkopen kun je in 5 minuten leren. Er zijn slechts drie basisregels:

  • Maak echt contact met je gesprekspartner en wees nieuwsgierig naar de ander.
  • Stel goede, relevante en kritische vragen die je gesprekspartner activeren en uitdagen en luister oprecht naar de antwoorden.
  • Zet de behoefte van je klant centraal en verkoop alleen die eigenschappen van je bedrijf, product of dienst, die tegemoetkomen aan deze behoefte.

"Maar als het vak van verkopen binnen 5 minuten is te leren, waarom laten bedrijven hun mensen dan door jouw bureau trainen?" was de terechte vraag van deze marketingspecialist. Zoals gezegd, verkopen is makkelijk te leren maar goed worden in het vak kost jaren training. Vergelijk het met een sport. De principes zijn eenvoudig: schop de bal tussen de palen van de tegenstander of sla de bal over het net en tussen de lijnen bij de ander. Net als bij een sport zijn de principes van het verkopen eenvoudig en snel te leren maar het beheersen ervan vergt veel tijd, moeite en doorzettingsvermogen.

Goede verkopers worden niet geboren. Talentvolle voetballers staan minimaal 30 uur per week op het trainingsveld om een goede voetballer te worden en te blijven. Hoeveel trainingsuren per week zouden talentvolle commerciële mensen moeten investeren om een goede verkoper te worden maar ook te blijven?

 

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,0
(62 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Yuri van der Sluis


Volledig mee eens en mooi neergezet. Goed afgerekend met de algemene gedachte dat je als "verkoper" wordt geboren. Verschil is groot tussen aanleg en het uitoefenen van een vak.

Markus

Hallo,

Ik sluit me aan bij het bovenstaande commentaar.
Goede "no-nonsense" vatting.

Met vriendelijke groet.

John

Met zeer veel aandacht het stukje hierboven gelezen en kan dit alleen maar beamen. Ik ben persoonlijk van mening dat commerciele mensen eens anders moeten gaan denken dan zoals zij nu doen in het algemene. Ik vind dat bovenstaand commentaar aansluit met mijn bevindingen.

Met vriendelijke groet

Jacques Bonneur

Inderdaad geweldig zo'n no-nonsens artikel. Ben het helemaal met de voorgaande reacties eens.

Met vriendelijke groeten

Paul van Unen

verkopen is topsport,
dus blijven trainen is m.i. heel belangrijk,
voor een ervaren verkoper 1 a 2 u per week,
om dmv herhaling de puntjes op de i te houden en om heel geleidelijk nieuwe zaken te introduceren en.....
best practice cases gestructureerd delen met je collega's zo leert iedereen van elkaars succes
(en niet diegene die toevallig bij de koffieautomaat staat)

Harro Willemsen |  http://www.presentpresents.com

Om Vladimir Horowitz, de beroemde pianist, vrij te parafraseren: Als ik een dag niet oefen merk ik het zelf, als ik twee dagen niet oefen merkt mijn vrouw het en als ik drie dagen niet oefen merkt de hele wereld het.

Bedankt allemaal voor de leuke feedback.

harro

Meulenberg

Is uitmuntend verkopen geen flow waarin alleen de allerbesten terecht komen? Ik denk dat er wel degelijk verschil in verkooptalent bestaat.

Meulenberg

Is uitmuntend verkopen geen flow waarin alleen de allerbesten terecht komen? Ik denk dat er wel degelijk verschil in verkooptalent bestaat.

Sophie Beunk | Influencer Agency |  https://www.influencer.agency/nl/

Die eerste 2 punten zouden ook gewoon kunnen gelden voor een date. Is verkopen ook niet gewoon een beetje daten?

- Maak echt contact met je gesprekspartner en wees nieuwsgierig naar de ander.
- Stel goede, relevante en kritische vragen die je gesprekspartner activeren en uitdagen en luister oprecht naar de antwoorden.

Harro Willemsen |  http://www.3to1.nl

@ Sophie: je hebt helemaal gelijk - er zijn dan ook veel parallellen tussen het voeren van een goed salesgesprek en daten.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..