Meer pit in uw sales meeting

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Verkopers zijn praktijkmensen. Ze hebben een hekel aan vergaderen. Toch wilt u ze regelmatig ontmoeten en bijpraten. Hoe zorgt u er voor dat ze de vergaderingen met plezier bezoeken en er ook nog wat van opsteken? 

Meer pit in uw sales meeting

Wat is de doelstelling?
Bepaal voor elke vergadering duidelijk wat de doelstellingen zijn. Verkopers zijn echte doeners. Ze zien een gedwongen verblijf in een vergaderzaaltje ergens op het hoofdkantoor vaak niet erg zitten. Breng ze dus vooraf op de hoogte van uw plannen. Een agenda moet voldoende afwisseling bevatten. Zorg vooral voor veel "actiepunten". Actiepunten zijn praktische zaken die verkopers bij wijze van spreken dezelfde dag nog in hun praktijk kunnen toepassen. Uit de reacties op onze site blijkt dat het juist de praktische artikelen zijn, met veel praktijkvoorbeelden, die het beste worden gelezen. Zorg er voor dat elke vergadering een aantal nuttige leermomenten heeft.

Beperk de spreektijd
De grootste makke van veel vergaderingen is dat ze worden overheerst door enkele praatgrage collega's. De rest houdt gewoon de kaken stijf op elkaar in de hoop dat het allemaal snel voorbij is. Beperk de spreektijd van de deelnemers en activeer de "stillen" door ze gerichte vragen te stellen. Dit geldt niet uitsluitend voor de deelnemers, maar ook voor degene die de leiding heeft. Een van mijn vroegere verkoopleiders hield eindeloze, slaapverwekkende, monologen. Geen wonder dat iedereen er behoorlijk de ziekte over in had als de maandelijkse vergadering weer op het programma stond. Geef een korte inleiding van het onderwerp, het liefste met enkele prikkelende opmerkingen en eindig met een vraag. Zo activeert u de deelnemers.

Blijf bij het onderwerp
Echte vergadertijgers treft u zelden aan onder verkopers. Maar er ligt een heel ander gevaar op de loer: deelnemers die telkens van onderwerp veranderen. Bepaal vooraf wat het onderwerp is en hou u hier strikt aan. Als iemand het onderwerp verandert, roep hem dan snel tot de orde. Dat is mogelijk op een vriendelijke manier. Complimenteer de deelnemer met zijn inbreng en zeg dat het een interessant onderwerp is, maar niet nu. Wellicht kunt u het onderwerp ook in een één-op-één gesprek behandelen. Of is het een goed punt voor de volgende vergadering.

Geen ruimte voor persoonlijke onderwerpen
Vergaderingen dienen de doelstellingen van een groep. Persoonlijke doelstellingen, hoe belangrijk ook, horen niet thuis in een vergadering. Daarvoor regelt u persoonlijke gesprekken.

Beperkte tijd
Meer van hetzelfde is niet altijd beter. Zorg voor een duidelijk aanvangstijdstip, maar bepaal ook wanneer het allemaal voorbij moet zijn. Enkele uurtjes is meer dan genoeg. Schud deelnemers regelmatig wakker door iets actiefs te doen. Eigenlijk moet u een vergadering nooit na lunchtijd houden. Wij hebben allemaal wel eens gehoord van de after lunch dip. Begin dus op een tijdstip waarop iedereen op de top van zijn activiteit is: dat is meestal in de ochtenduren.

Maak nooit notulen!
Notulen maken kost veel tijd en wie leest ze? Soms worden vergaderingen bijna woordelijk genotuleerd. Het argument is meestal: dan weet de leiding wat er is besproken. Meestal wordt het, uiterst lastige klusje, uitbesteed aan een van de deelnemers. Weer zo'n reden om te ontsnappen aan de vergadering! Beperk u tot een lijstje met actiepunten. Controleer de volgende vergadering of er ook iets met deze punten is gebeurd. Want daar gaat het allemaal om: vergaderingen moeten aanzetten tot actie!

Ik wens u veel succes!


Michel Hoetmer
Salesquest.nl

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Salesmanager, Vergaderen, Sales Management
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,6
(27 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..