10 Tips om meer te verkopen

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Het is lastig nieuwe klanten te interesseren voor uw producten of diensten. Klanten worden tegenwoordig overspoeld met mogelijkheden. Hoe valt u nog op tussen al dat geweld?

10 Tips om meer te verkopen

In dit artikel vindt u tien tips voor meer omzet!

1. Verras uw klanten
Kom eens een keertje verrassend uit de hoek. Een aardige binnenkomer bij nieuwe klanten is bijvoorbeeld de volgende garantie: Als wij niet x euro voor u besparen dan bieden wij u een diner bij restaurant y aan. Op deze manier kan de prospect nooit verliezen: hij realiseert een aardige besparing of hij gaat lekker uit eten. Een dergelijke belofte is niet zo riskant als het lijkt, meestal kunt u met een beetje handigheid het aanbod van uw concurrent verbeteren.

2. Benader de juiste persoon
Het is al lang niet meer voldoende om een aantal bedrijfsnamen te verzamelen en vervolgens deze bedrijven eventjes een mailing te sturen. Wie leest uw brief? Doe uw huiswerk en zorg er voor dat uw brief door de juiste persoon wordt gelezen. Bedenk welke rol deze persoon vervult in het bedrijf.
Een personeelsfunctionaris die het moeilijk heeft zijn personeel binnen boord te houden is wellicht geïnteresseerd in een employee benefits programma terwijl de directeur graag meer winst maakt en de administrateur warm loopt voor kostenbesparingen.
Tip. Goedkope adressenbestanden lijken op een loterij. Schakel een professionele adressenleverancier in. Deze levert u de namen van de juiste contactpersonen. Het is wat duurder, maar u voorkomt veel onnodig werk.

3. Wees creatief
Ga eens een middag met het hele team brainstormen en bedenk een creatieve verkoopactie. Er is heel veel mogelijk. Een leuke gadget in een mailing kan prima werken. Pas op! Uit den boze zijn: levende have, medicijnen of dingen die rotzooi veroorzaken, zoals poeders. Het levert veel irritatie op en in het ergste geval haalt u er de landelijke pers mee. Helaas is het niet het soort publiciteit waar u op zit te wachten.

Zorg er ook voor de zo'n actie herkenbaar is en past binnen het eigen marketingbeleid. Kondig uw actie aan met een persbericht!

4. Concentreer u op de behoeften van de klant
Stel steeds de positie van de klant en zijn behoeften (= problemen waarvoor u een goede oplossing in huis heeft) centraal in al uw verkoopuitingen. Uw klant is er niet naar geïnteresseerd om te horen hoe goed u bent. U vertolkt de rol van de vertrouwde adviseur. Het betekent: uw klanten met raad en daad terzijde te staan.

5. Zorg voor garanties
Verlaag de risico's voor de klant. Geef garanties. Een fabrikant van lopende banden heeft een speciaal systeem voor spoedorders (reden: als een lopende band kapot gaat ligt de fabriek stil). Daarbij wordt de aflevertermijn gegarandeerd. De klant betaalt hiervoor een extra bedrag. Is het bedrijf te laat met afleveren? Dan hoeft de klant niet te betalen. Dit bedrijf heeft in korte tijd een flink deel van de markt veroverd.

Welke garanties kunt u geven?

6. De juiste plaats en het juiste tijdstip
Benader uw klanten en prospects op regelmatige wijze. Streef naar minimaal zes contactmomenten per jaar. Soms hoeft u slechts op de juiste plaats en het juiste tijdstip uw acte de presence te geven en de order is voor u. Als u zelden of nooit wat van u laat horen is de kans groot dat de concurrent net op het juiste moment bij uw klant binnenstapt.

7. Blijf zoeken naar nieuwe prospects
Verkopers moeten van de zoektocht naar prospects een dagelijkse activiteit maken. Laat ook anderen in het bedrijf actief meewerken. De boekhouding en administratie ontvangen ook allerlei signalen en geven deze door aan de commerciële mensen. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers die uw klanten regelmatig bezoeken, zoals onderhoudsmonteurs of consultants. Die moeten oog voor commerciële kansen hebben.

Uw klanten zijn een prima bron voor leads. Doordring deze medewerkers van het belang ervan en bouw een goed systeem voor het verzamelen en verwerken van commercieel interessante informatie.

8. Waarin zijn wij anders en beter dan de rest?
Dit is de belangrijkste vraag die u zichzelf telkens opnieuw moet stellen. Waarom moet de prospect bij u kopen en niet bij een ander? Wat is uw toegevoegde waarde voor uw klant? Welke problemen lost u voor ze op? Aan de hand van uw antwoorden krijgt u een duidelijk beeld waarom klanten zaken met u willen doen en niet met uw concurrent!

9. Wek nieuwsgierigheid op
Veel bedrijven hebben de onbedwingbare neiging alles over hun product of dienst te willen vertellen. Fout! Vertel nooit het hele verhaal. Wek de nieuwsgierigheid op van de klant of prospect. Doe dat bijvoorbeeld met een serie advertenties of enkele elkaar opvolgende mailings.

10. Geef nooit, nooit, nooit op!
Winston Churchill werd ooit eens gevraagd een speech te houden voor een zaal met studenten. Het was na de tweede wereldoorlog en de man was een levende legende. Churchill betrad het podium en sprak de onsterfelijke woorden: Never, never, never give up! Einde speech.

Het duurde eventjes voordat de zaal doorhad dat de speech was afgelopen, maar toen de woorden tot het gehoor doordrongen klonk er een luid applaus. Gelukkig moest nazi Duitsland ervaren dat je met een enkele blitzkrieg geen oorlog wint. Het gaat om doorzetten en plannen op de lange termijn.

Michel Hoetmer
Salesquest.nl'
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,8
(155 stemmen)
Reacties

Petra van der Hoeven |  http://www.leovanderhoeven.nl

Beste heer Hoetmer,

Hartelijk dank voor uw heldere artikel!
Ik ga zeker mijn voordeel doen, met hetgeen u geschreven hebt! Want, ik houd mij bezig met de PR & Marketing van het prachtige boek Optaan in het donker, geschreven door Leo van der Hoeven.

Voor u als ondernemer, en alle andere ondernemende lezers van mijn reactie, is het een geweldig en zeer actueel boek om te lezen! Het boek wordt op bol.com dan ook warm aanbevolen met reviews, waaronder die van Herman Wijffels!

Het zou mooi zijn, als ook u het boek gaat aanschaffen, want gegarandeerd, dat er ook voor u interessante ítems in staan! En hiermee hebt u straks een stap voor op andere ondernemers, t.a.v. het nieuwe ondernemen! Schrijver Leo van der Hoeven adviseerde voorheen in Nederland als Personeels- en Organisatieadvisuer zo´n 100 organisaties. Het waargebeurde verhaal bevat veel inhoud, doch leest als een spannende roman!

Wij vernemen na het lezen graag van u!
Met zonnige groeten,
Mallorca/Petra van der Hoeven
(PR & Marketing boek Opstaan in het donker)

PS. Bezoekt eens de volgende link van bol.com voor de prachtige reviews van lezers die u voorgingen!
Herman Wijffels (Oud TOP-manager Rabo- en Wereldbank en tegenwoordig Hoogleraar Duurzaamheid) beveelt het boek van harte aan!
http://www.bol.com/nl/p/opstaan-in-het-donker/9200000006744926/

bol.com | Opstaan in het donker, Leo Van Der Hoeven | Boeken

www.bol.com

Alles voor elkaar, breekt de pleuris uit Dit is het persoonlijke verhaal van Leo van der Hoeven, een babyboomer die leeft en onderneemt in de overgang van de oude naar de nieuwe tijd. De man droomt al jong van een aangenaam leven. Alles zit

Klaas

- Wij verhogen het aantal verkopen per bestaand account door middel van Cross-selling
Aanvullende producten zullen wij bespreekbaar maken, wat extra omzet zal opleveren, maar ook een betere relatie met de klant. Wij zorgen ervoor dat we onze productlijn goed kennen en de accounts advies kunnen geven om een compleet plaatje te hebben van welke producten zij kunnen combineren.
- Wij beginnen met Aanverwante producten te verkopen
Wij zullen producten klaarzetten waar de accounts eigenlijk niet voor komen, maar die ze bij binnenkomst toch wellicht zouden aanschaffen. Denk aan producten die sporters nodig hebben zoals: vitaminedrankjes, proteineshakes, bekers, Sportrepen. Enkele van deze zullen niet genoeg omzet boeken, dus wij zullen het groter aan moeten pakken en ze in grote hoeveelheden inkopen, en verkopen, speciaal bij ons.

Teun voice-over |  http://www.voice-over.agency

In het kader van 'verras je klanten' zou ik graag willen aanvullen dat dat ook kan met iets dat je zelf niet perse verkoopt, maar waar je bijvoorbeeld wel je opdrachtgever mee kunt helpen.

Zo hebben wij als online voice-over agency veel te maken met e-commerce en alle online werkzaamheden rondom marketing dat daarbij om de hoek komt kijken. Veel kleinere bedrijven hebben juist moeite met online marketing en alle ontwikkelingen die elkaar razendsnel opvolgen daarin.

Wanneer een klant ons belt en we zien bijvoorbeeld dat hij met een paar kleine wijzigingen veel vindbaarder is online, is hij daarmee direct geholpen terwijl het ons slechts een minuutje werk kost. Ik merk dat juist zulke simpele gebaren het enorm goed doen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..