Verkopen begint bij de eerste indruk

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Wist u dat mensen binnen luttele seconden bij een eerste ontmoeting al een oordeel over u hebben geveld?

Verkopen begint bij de eerste indruk

Hierdoor loopt u al snel een achterstand op die vaak moeilijk te herstellen is.

Tijdens mijn trainingen over non-verbale communicatie, omgangsvormen en zakelijke etiquette voor sales professionals zie ik het vaak terug komen. Een serieuze lead die om onverklaarbare reden geen deal sluit. Alle ingrediënten zaten in het gesprek, waarom is het toch niet gelukt?
Vaak ligt de oorzaak dan in de eerste indruk die men heeft.

Al in de jaren veertig van de vorige eeuw ontdekte de Amerikaanse onderzoeker Solomon Asch dat de eerste eigenschappen die je van iemand leert kennen, direct de toonzetting en de betekenis van alle verdere informatie kleuren.

De eerste indruk maak je niet met wat je zegt maar hóe je het zegt.

Het geeft een gekleurde bril, die bepaalt hoe we informatie over de persoon daarna waarnemen.
Met de steeds individualistischer en kritisch wordende consument, komt het accent meer en meer te liggen op het relationele vlak. Daarom is voor u als verkoper de eerste indruk van wezenlijk belang.

Door een goede eerste indruk heeft u een streepje voor op uw concurrenten en is de deal eigenlijk al voor 50% binnen.

Hoe zorgt u voor een goede eerste indruk?
Een klant moet vertrouwen in u hebben. Dat begint bij een goede houding, verzorgd uiterlijk en goede voorbereiding. Hieronder enkele tips om dit positief te beïnvloeden:

  • Een goede indruk begint bij een goede handdruk. Een warme hand is beter dan een kille, maar liever een kille dan een klamme.
  • Een goede houding geeft, naast kennis van zaken, vertrouwen aan een klant. Straal deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid uit. Maar zorg vooral dat de klant zich in u herkent, dus stem uw houding op de individuele klant af.
  • Kijk uw gesprekspartner aan, kijk niet van hem of haar weg. Glimlach(!) en geef oprechte complimenten. Pas op met slijmen; met niet-gemeende complimenten valt u snel door de mand.

Marijke de Moor 
Moore Performance

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Eerste indruk, Lichaamstaal
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,4
(26 stemmen)
Reacties

jacques de doncker |  http://www.senior-consultants.be

Je maakt inderdaad maar eenmaal een 1ste indruk !
Voorbereiding is belangrijk. Oefen eens in een vertrouwde omgeving.
75% luisteren en 25 % spreken is een gouden regel.

Coen Lievaart |  http://www.dehooplievaart.nl

Wil je jezelf aan de ander optimaal voorstellen...maak dan gebruik van je vermogen tot voorstellen. Zoals je je zelf ziet, beschrijf je jezelf. Met jouw zelfbeeld als uitgangspunt bepaal je een zelfbewust en eenduidig imago. En dat begint met hoe je jezelf introduceert. Je krijgt namelijk geen tweede kans voor een eerste indruk. De houding die je aanneemt en de stemming waarin je verkeert heeft een besmettende uitwerking op je omgeving. Met het delen van je passie, kwaliteit en drijfveren komt elke ontmoeting tot leven. Lees meer.....

http://www.dehooplievaart.nl/DeHoopLievaart/Artikelen/Artikelen/2011/4/28_Laat_je_kennen..........!.html

E. Voortman |  http://www.agrio.nl

Uit houding icm kledingkeuze bemerk je wie je voor je hebt. Onverzorgd in een maatpak scoort echt niet.

We doen het immders zelf toch ook als je een directeur/vertegenwoordiger op bezoek krijgt?

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..