Gezocht: Een goede verkoper

Het beroep van VERKOPER is één van de allerbelangrijkste in het economisch proces. Een bedrijf kan nog zulke goede producten bedenken en maken, als deze niet worden verkocht dan gaat vroeg of laat de deur aan de buitenkant op slot.

Gezocht: Een goede verkoper

Het imago van het vak was daarmee omgekeerd evenredig; als je niets meer kon, dan was er altijd nog wel een mogelijkheid om verkoper te worden. Veel praten, de mensen producten aansmeren die ze niet nodig hadden en een zedelijke instelling die dikwijls in strijd was met het zesde gebod (gij zult niet begeren uw naasten's vrouw).

De laatste jaren is het imago van verkopers sterk verbeterd, niet zozeer omdat ze plotseling allemaal brave borsten werden, maar veeleer omdat de zogenaamde "eerzame" en "respectabele" beroepen nogal averij hebben opgelopen. Captains of Industry ontpopten zich als ordinaire graaiers, wethouders "vergaten" declaraties bij de belastingen op te geven, burgemeesters deden aan nepotisme, notarissen "vergisten" zich soms, taxateurs hadden bij het taxeren van panden een vuiltje in hun oog, Commissarissen van de Koningin bleken plotseling best betaalde bijbaantje te hebben, een Tweede Kamer-lid speelde verstoppertje met de waarheid, nam na een week ontslag en toucheert nu zonder blikken of blozen zes jaar lang een vorstelijk wachtgeld, doktoren, ooit de redders der mensheid gaan staken om nog meer te kunnen verdienen en last but not least een gynaecoloog, die een eigen invulling geeft aan het begrip "kunstmatige inseminatie".

De lijst is slechts een opsomming van enige krantenkoppen van de laatste weken; er zouden nog enkele columns vol geschreven kunnen worden ....

Maar goed, VERKOPEN is dus een zeer belangrijk beroep en voor de uitoefening ervan heeft een bedrijf VERKOPERS nodig. Die gaan zij werven op de arbeidsmarkt middels advertenties.

Wat en wie zoekt een bedrijf nu?
Wel, een man/vrouw, die in staat is prospects te vinden, orders te boeken, klanten te maken en klanten te behouden. Een echte verkoper dus.

Wanneer komende zaterdagavond de TV u niet kan boeien, de theaters zijn uitverkocht en de bioscopen u ook niets te bieden hebben, bestudeer dan eens de personeelsadvertenties in DE TELEGRAAF, waarin een VERKOPER wordt gezocht.
Dit is waarlijk TOP AMUSEMENT, niet alleen de redactie van de tekst, maar speciaal de functie-benamingen.

Een kleine selectie uit de krant van afgelopen zaterdag.
Bedrijven zoeken: een SALES MANAGER, een SALES EXECUTIVE, een AUTONOOM VERKOPER VAN HOOG NIVEAU, een AMBITEUZE ACCOUNTMANAGER, een PERSOONLIJKE FINANCIEEL ADVISEUR, een AREA SALESMAN, een VERTEGENWOORDIGER, een SENIOR BUSINESS ADVISOR, een KEY ACCOUNT MANAGER en natuurlijk ook nog de VERKOOP-ADVISEUR, een Sinterklaasfiguur die kadootjes komt halen in plaats van brengen ....

Wanneer deze advertenties nu worden geanalyseerd dan blijkt dat alle bedrijven volgens de omschrijving precies dezelfde m/v zoeken: een VERKOPER, die prospects vindt, order boekt, klanten wint en klanten behouden kan.
Maar voor de functie-benaming worden de meeste fraaie termen bedacht.
Solliciteren moet dan naar de heer L. Déséspoir, (nu komt het)
"E x e c u t i v e D i r e c t o r H u m a n R e s o u r c e s D e p a r t m e n t".
Vroeger heette deze afdeling gewoon "Personeelszaken" en de m/v was een personeelsfunctionaris of personeelschef, maar dat is in de kantine van de golfclub natuurlijk niet meer te verkopen ....

We zijn er inmiddels aan gewend, dat een werkster nu met "interieurverzorgster" wil worden aangesproken, de toiletjuffrouw met het schoteltje heet nu "hoofd sanitaire dienst" en de dames, die zich horizontaal staande proberen te houden zijn nu leden van een "verweninstelling". Maar de PZ-man krijgt natuurlijk wel de hoofdprijs.
Om even cultureel te doen: was het niet Shakespeare, die ooit al heeft gezegd "What is in a name?"

Maar het mooiste van de advertentie komt nog: onderaan staat dan nog met kleine lettertjes: "acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld".

Wat bedrijven van hun eigen verkopers vragen neen, eisen, is prospects zoeken, dat ontzeggen zij anderen. Bovendien wat heeft een dergelijke toevoeging voor zin? Een goede verkoper laat zich door dit veto niet uit het veld slaan, in tegendeel zelfs, een goede m/v ziet het als een uitdaging om door deze barrière heen te breken.

MOTTO van deze column: laat ieder bedrijf, dat een echte VERKOPER zoekt, dat ook in eenvoudige, begrijpelijke taal in de advertentie vermelden, zonder poespas en zonder dure woorden, waar een goede verkoper wel doorheen kijkt. Succes verzekerd!

Richte Lommert
Richtelommert.nl

Richte  Lommert

Richte Lommert

Richte Lommert heeft meer dan 40 jaar verkoopervaring, van verkoper tot directeur van een opleidingsinstituut voor verkopen. Hij is de auteur van de bestseller "Alles over Verkopen", waarvan inmiddels ruim 40.000 exemplaren zijn verkocht.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,5
(34 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

M Bruin

Goed geschreven. Ben ook al die termen zat !
Op het bedrijf altijd gezeur over mij terwijl juist mijn omgeving mij bestempeld als een top verkoper.
Trouwens vorig jaar meeste auto's verkocht binnen het bedrijf, toch ben ik niet goed genoeg.
Bedrijven zouden ook eens wat trotser mogen zijn op hun verkopers. Tegenwoordig is geld het enige wat telt en niet meer de persoon.

A veldhuizen |  http://Www.intrabv.com

Duidelijke taal dat is waar het mijns inziens vaak aan ontbreekt.
Een goede verkoper weet op z'n eigen unieke manier bijna zeker nieuwe klanten aan zich te binden welke zijn "meerdere" voor onmogelijk had gehouden. En waar kan ik de goede verkopers van morgen vinden.

Hallo, ik zoek top verkopers! heb het meest gevraagde product
Als u me helpt om hem te verkopen/ afnemers/buyers vinden/ krijgt u de hoge % (negotiable)

Bedankt

Met vriendelijke groet,
Anna

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..