Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 24.397

Opgeven? Ik nooit!

Geeft u snel iets op? Nee natuurlijk niet!  Niemand wil in de statistieken opgenomen worden als verliezer. We zien onszelf allemaal liever als doorzetters en winnaars. Toch wijst de praktijk vaak op het tegendeel. 

Opgeven? Ik nooit!

De statistieken laten zien dat slechts tien procent van ons er in slaagt de doelen te behalen die hij zich stelde. Tien procent accepteert zijn verlies en verwerkt dit door zich op andere zaken te richten. Tachtig procent verdraagt de frustraties niet en geeft de schuld aan omstandigheden of tegenslag.

Verkopen is een vak dat vol frustraties kan zitten. Prospecties die niet goed lopen, verloren deals, geen optimale werkomstandigheden, eenzaamheid in het werk, de lijst is eindeloos lang. De verleiding om er de brui aan te geven is vaak erg groot.

De vijf meest voorkomende redenen waarom we vaak opgeven

  • We geven op omdat het eenvoudig is om op te geven. We stoppen omdat dit het minste moeite kost, het is de weg van de minste weerstand. Volhouden en doorzetten kost tijd, energie en inspanning.
  • Opgeven geeft ons een beloning. Denk er even over na. Wanneer we iets opgeven (prospecteren bijvoorbeeld), verdwijnt de frustratie, hoeven we minder energie te spenderen en zijn we weer relaxed.
  • We geven op omdat er geen onmiddellijke consequenties aan verbonden zijn. Opgeven is een stille en persoonlijke bezigheid. Niemand ziet het, niemand zal ons direct iets verwijten.
  • We geven op omdat iets ondernemen meestal een verandering zal inhouden. Veranderingen brengen onzekerheden mee. Veranderingen verplichten ons onszelf eens onder de loep te nemen, het is confronterend en oncomfortabel. Liever dan onze persoonlijke comfert zone te verlaten geven we op.
  • We geven op omdat we niet weten hoe we moeten doorgaan. Soms is het moeilijk om de volgende stap te nemen omdat we niet weten wat we moeten doen. Hulp zoeken bij anderen lijkt op het toegeven van onze onbekwaamheid. Niemand doet dit graag.

Hoe kan je opgeven voorkomen? Eenvoudig: onderneem actie! 

We falen niet omdat we tegenslagen hadden of door omstandigheden (Ook zij die slagen kenden deze tegenslagen en slechte omstandigheden) maar omdat we er niet toe komen een beslissende en duidelijk actie te ondernemen die wat doet aan deze omstandigheden of tegenslagen.

Dit zorgt ervoor dat we onszelf als slachtoffer gaan zien en de omstandigheden de macht geven onze actie te bepalen. We verliezen controle en hopen op externe omstandigheden of personen om de zaken op te lossen. Dit gebeurt zelden of nooit.  Verandering kan alleen van uzelf komen.  

Tips die voorkómen dat we te snel opgeven

  • Probeer opgevers te vermijden. Je ziet ze meestal op kantoor rondhangen, klagend over alles  wat mis gaat. Mogelijk zijn het leuke en goede mensen. Maar deze attitude werkt besmettelijk. Hoe vaker u tegen elkaar gaat klagen, hoe meer u gaat geloven dat u zelf geen vat op de omstandigheden hebt.
  • Bereid u voor op tegenslagen. Zorg dat u steeds een alternatief actieplan klaar hebt. Niet alleen geeft dit u een comfortabel gevoel, maar het zorgt er ook voor dat u �" wanneer u uw aanpak moet veranderen �" de nieuwe aanpak reeds emotioneel verwerkt hebt. De stap naar actie zal veel kleiner zijn.
  • Zoek raad en hulp. Spreek over uw acties met succesvolle collega's, uw baas een onafhankelijke mentor. Vraag naar hun ervaringen. Zie hoe zij de situatie analyseren en oplossingen zoeken.
  • Hou steeds uw doel duidelijk voor ogen. Een bepaalde werkaanpak is geen doel, geen deel van u zelf. Het is een hulpmiddel dat u even snel aan de kant moet kunnen schuiven dan u van jas kan verwisselen. Uw doel daarentegen kunt u niet veranderen. Blijf u daarop richten, de rest is irrelevant.
  • Noteer dagelijks uw successen en falen. Schrijf een kort rapportje aan uzelf. Zo leert u snel welke aanpak werkt en welke niet. En u krijgt een extra bonus. Na een dag werken hebt u vaak het gevoel niets bereikt te hebben. Door een kort dagelijks journaal bij te houden merkt u al snel dat u wel degelijk wat bereikt hebt. Analyseer dagelijks en �" indien nodig �" pas uw aanpak aan!

Tip
Tussen opgeven en doorzetten is er een wereld van verschil. Als u opgeeft bent u er zeker van dat u gefaald hebt. Als u doorzet weet u zeker dat u een kans hebt om te winnen.

Peter Stinckens
House of Imagination

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,6
(41 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Verkoop is vaak een eenzaam vak. Mijn verkopers bellen mij als verkoopleider aan het eind van elke dag op. We spreken de dag door, positieve en negatieve dingen waardoor we voorkomen dat we alles alleen moeten verwerken. Het dagelijks noteren van successen en falen vindt ik een zeer goede tip. Daar ga ik eens mee aan het werk. Je wordt tot een zelfanalyse gedwongen die zou moeten leiden tot verbetering. Zijn er lezers die dit al doen?

C. Rijnhout- van Goch

Yannick Martinet

Bedankt voor de goeie tip! Het gaat steeds om hetzelfde,hé, zelf de touwtjes in handen nemen , geeft de meeste kans op resultaat...
Groetjes

Yannick

Anita Geurts |  http://www.ictopus.com

Herkenbaar en het beschrevene houdt een spiegel voor.
OPgeven is gen doel, doorgaan wel.

Je moet inderdaad niet snel opgeven! Eigenlijk zegt iedereen gelijk nee. Vooral bij advertentie verkopen. Je moet mensen echt laten zien wat het oplevert.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Account Management
Acquisitie
Klantgerichtheid
Leadgeneratie
Onderhandelen
Overige
Presenteren
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?