Zakelijke zomerkleding: wat kan wel en niet?

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Met warm weer gaan de kleren uit en komen schouders en knieën te voorschijn. Logisch als je een zaterdagmiddag in het park wilt liggen. Maar op het werk? Wat kan wel? En belangrijker, wat kan echt niet? Taboe zijn slippers en korte broeken. Een vrouw kan korte mouwen dragen, een man in een overhemd met korte mouwen mag absoluut niet. Een vrouw moet weer opletten: een decolleté kan ook te diep zijn. 

Zakelijke zomerkleding: wat kan wel en niet?

'Strandkleding en alles wat naar strandkleding neigt, kan echt niet. Een zonnebril in de auto is oké, maar vergeet hem niet af te zetten op de werkvloer of bij een klant. In een zakelijke omgeving moet je zakelijk blijven. Zeker tegenover je klanten. Zij verwachten dat je bezig bent met werk en niet met het strand.




Mannen


Een overhemd met het derde knoopje open of een zomerse kleurcombinatie, dat is niet heel zakelijk. Kleding moet je karakter benadrukken, maar moet niet ten koste gaan van de inhoud. Een eerste indruk wordt maar voor 7 procent bepaald door inhoud, de rest is intonatie en presentatie. Als je zorgt dat er weinig nadruk ligt op je kleding is er automatisch meer aandacht voor inhoud.



Dat betekent natuurlijk niet dat je saaie donkergrijs pak uit de wintercollectie ook in de zomer dienst doet. In de winter draag je toch ook geen kaki pak? Kies voor wat lichtere kleuren, dat past meer bij de zomer. De das kan in de zomer sowieso af. 



Heel belangrijk is het bedrijf of de organisatie waarvoor je werkt. Bij banken, verzekeraars en chique advocatenkantoren kan veel minder dan bij een reclamebureau. Sommige bedrijven hebben strikte regels, andere laten het aan het personeel over. 



Voor de echte warme dagen kun je voor een linnen pak gaan. Echter een linnen pak is zakelijk best gevaarlijk: je komt gekreukt over. Als accountant of bankman is een linnen pak niet aan te bevelen. Bij veel andere beroepen kan het weer wel.





Vrouwen


En vrouwen dan? Het spreekt voor zich dat het niet op prijs wordt gesteld als vrouwen met een te diep decolleté komen aanzetten of je 'lijnen' te erg worden benadrukt. Trek bijvoorbeeld geen minirokje aan, maar ga voor de kokerrok tot net boven de knie. Werk je bij een bank of een financiële dienstverlener? Doe dan geen slippers, peeptoes of sandalen aan, maar ga voor een schoen met een dichte neus. Korte mouwen zijn prima, maar blote schouders niet. T-shirts zijn dus prima, maar de spaghettitopjes kunnen in de kast blijven. 



Hoe gladder de stof, hoe zakelijker je overkomt (een jasje is gladder dan een trui); hoe glimmender de stof, hoe informeler. Kleurtjes en glittertjes zijn leuk en passen perfect bij het zonnige weer. Draaf daarbij alleen niet door. Dus geen wilde kleurcombinatie met bloemenprints en streepjes, maar kies voor safe en ga voor één kleurcombinatie, bijvoorbeeld turqoise met zwart. Dit geldt ook voor de lippenstiften, nagellak en oogschaduw. Ruil dus je felroze lippenstift in voor een neutrale lichtroze kleur.

Lees verder: Volkskrant

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Kleding
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,9
(43 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..