Succestips voor het maken van uw offerte
Er gaat nogal eens iets fout bij de voorbereiding en follow up van offertes. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? 
Verkopers laten helaas veel kansen liggen bij de afhandeling van hun offertes. Jammer, want dat heeft een zeer nadelige invloed op het het scoringspercentage.
De do's en dont's - Maar een offerte nooit langer dan twee A4'tjes.
- Zet alle technische details en informatie in de bijlagen.
- Maak de offerte persoonlijk, maar gebruik geen voornamen.
- Gebruik geen standaardzinnen en -openingen.
- Gebruik geen lange en hoogdravende teksten.
- Vermijd als het even kan het gebruik van hulpwerkwoorden.
- Deel de tekst logisch in en maak bij langere offertes gebruik van subkopjes.
- Schrap het woord 'vrijblijvend' uit uw gedachten en uit de offerte.
- Maak schaars en alleen functioneel gebruik van onderstrepingen, vette en cursieve letters.
- Vermeld nooit dat de klant kan bellen bij eventuele vragen of onduidelijkheden. Uw offerte mag absoluut geen onduidelijkheden meer bevatten.
- Zorg er voor dat de prijs niet de doorslaggevende factor is in de offerte.
- Laat nooit het initiatief voor follow up aan de klant/prospect over, maar vermeld wanneer u zelf contact opneemt.
Tip Dubbelcheck de offerte op schrijf- en taalfouten, want zijn er gebreken op dát vlak dan legt de prospect de offerte meestal snel opzij.
Herman Meijer ORAVI
Herman Meijer
|
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
|
|