Succestips voor het maken van uw offerte

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

Er gaat nogal eens iets fout bij de voorbereiding en follow up van offertes. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten?

Succestips voor het maken van uw offerte

Verkopers laten helaas veel kansen liggen bij de afhandeling van hun offertes. Jammer, want dat heeft een zeer nadelige invloed op het het scoringspercentage.

De do's en dont's 

  • Maar een offerte nooit langer dan twee A4'tjes.
  • Zet alle technische details en informatie in de bijlagen.
  • Maak de offerte persoonlijk, maar gebruik geen voornamen.
  • Gebruik geen standaardzinnen en -openingen.
  • Gebruik geen lange en hoogdravende teksten. 
  • Vermijd als het even kan het gebruik van hulpwerkwoorden.
  • Deel de tekst logisch in en maak bij langere offertes gebruik van subkopjes.
  • Schrap het woord 'vrijblijvend' uit uw gedachten en uit de offerte.
  • Maak schaars en alleen functioneel gebruik van onderstrepingen, vette en cursieve letters.
  • Vermeld nooit dat de klant kan bellen bij eventuele vragen of onduidelijkheden. Uw offerte mag absoluut geen onduidelijkheden meer bevatten.
  • Zorg er voor dat de prijs niet de doorslaggevende factor is in de offerte.
  • Laat nooit het initiatief voor follow up aan de klant/prospect over, maar vermeld wanneer u zelf contact opneemt.

Tip
Dubbelcheck de offerte op schrijf- en taalfouten, want zijn er gebreken op dát vlak dan legt de prospect de offerte meestal snel opzij.

Herman Meijer
ORAVI

Herman Meijer

Herman  Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Offertes, Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,1
(14 stemmen)
Reacties

Koert Wijnandsi |  http://www.bcbwijnands.nl

Goed en duidelijk stuk.
Maar er staat o.a. in: "Schrap het woord 'vrijblijvend' uit uw gedachten en uit de offerte". Volgens mij is dit een juridische term die de gene die ofreert vrijwaart van leveringsplicht. Dit als er onverhoopt fouten in de offerte zouden staan. Voor de klant is de offerte uiteraard altijd vrijblijvend.

Ger

Beste Koert,

'Vrijblijvend' hoort en hoeft niet in een offerte, en ook niet tussen je oren. Een offerte is nooit vrijblijvend. Een goeie offerte verplicht je er op in te gaan, óf te zoeken naar een betere.

In de bijlagen waarnaar je in je samenvatting - van de voornaamste kenmerken, voordelen en investering - verwijst staan de eventuele voorbehouden. Volgens mij bedoelde je dat.

Offerte Voorbeeld |  http://www.voorbeeld-offerte.nl

Of gebruik een voorbeeld voor uw offerte

Wat een goede tip kan zijn is het gebruik maken van offerte software. Ik maak sinds kort gebruik van de appalti offerte tool en het bevalt me prima!

Goede tips! Als je nog goede <a href="http://teambasecrm.com/online-offerte-software">offerte software</a> of sjablonen zoekt dan moet je eens bij <a href="http://teambasecrm.com/">Teambase</a> kijken.

Ik mis nog één aandachtspunt in deze lijst:
• Spreek nooit van kosten maar van een investering, stuur naar "wat brengt het op" in plaats van "wat kost het mij" ;-)

Verder goed artikel!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..